Search
Close this search box.
مقالات

بررسی فورک و نحوه انجام آن

آغاز فعالیت فناوری بلاکچین، به بیش از 15 سال پیش باز می‌گردد و این نظام مالی غیر متمرکز، در مسیر خود با چالش‌های بسیار زیادی مواجه بوده است. برخی از این چالش‌ها و مشکلات حل شدند و برخی دیگر از آن‌ها، همچنان در حال ایجاد مشکل برای کاربران هستند. مدتی بعد از نمایان شدن برخی مشکلات بلاکچین بیت کوین و سایر بلاکچین‌ها، توسعه‌دهندگان دریافتند که برخی شبکه‌ها نیاز به بروزرسانی دارند که به این بروزرسانی‌ها، فورک (Fork) گفته می‌شود. در این مطلب به بررسی فورک و نحوه انجام آن خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

بررسی فورک و نحوه انجام آن

مهم‌ترین موضوع در بررسی فورک و نحوه انجام آن، رسیدن توسعه‌دهندگان و ماینرهای شبکه به یک توافق واحد است؛ زیرا با توجه به اصل تمرکز زدایی در بلاکچین، بیش از 50 درصد شبکه باید با ایجاد تغییر در آن موافقت کنند تا تغییرات مورد نظر در شبکه اعمال شود. انواع فورک‌ها عبارتند از:

  • سافت فورک (Soft Work)؛
  • هارد فورک (Hard Fork).

بررسی فورک و نحوه انجام آن

جالب است بدانید کلمه فورک (Fork) در زبان انگلیسی، به معنای چنگال است؛ علت اصلی انتخاب این واژه برای بروزرسانی و اعمال تغییرات جدید در شبکه بلاکچین، چند شاخه شدن شبکه مورد نظر بعد از اعمال فورک است. یعنی دسته چنگان به معنای ماهیت یک شبکه بلاکچین و لبه‌های آن، به منزله قوانین و فورک‌های مختلف هستند. در ادامه مطلب، به بررسی فورک و نحوه انجام آن خواهیم پرداخت.

سافت فورک (Soft Work) چیست؟

سافت فورک (Soft Work) یکی از انواع بروزرسانی در شبکه‌های بلاکچین است که تغییراتی عظیمی را در شبکه ایجاد نمی‌کند و پس از آن، نودها و گره‌های بروزرسانی نشده می‌توانند با گره‌های بروزرسانی شده و جدید، ارتباط برقرار کنند. سافت فورک‌ها معمولا زمانی در شبکه اعمال می‌شوند که یک مشکل کوچک وجود داشته باشد و برای حل آن، نیازی به اعمال تغییرات گسترده نباشد.

هارد فورک (Hard Fork) چیست؟

هارد فورک (Hard Fork) زمانی در یک شبکه اعمال می‌شود که مشکلات جدی در تایید تراکنش‌ها و استفاده افراد از بلاکچین مورد نظر ایجاد شده باشد. این نوع بروزرسانی‌ها، تغییرات زیادی را در یک شبکه اعمال می‌کنند و بسیاری از قوانین شبکه‌ها بعد از هارد فورک‌ها تغییر می‌کنند و پس از آن، ماینر‌های قدیمی‌، توانایی ارتباط با گره‌ها و ماینر‌های جدید را ندارد. لازم به ذکر است در طیف وسیعی از هار فورک‌ها، مکانیسم اجماع شبکه نیز تغییر می‌کند.

مراحل ایجاد انواع فورک ها چیست؟

در ایجاد و اعمال یک فورک در شبکه، چندین مرحله اصلی وجود دارد. این مراحل در موضوع بررسی فورک و نحوه انجام آن عبارتند از:

  1. شناسایی نیاز و تعیین اهداف؛
  2. پیشنهاد تغییرات؛
  3. بحث و بررسی؛
  4. توسعه و آزمایش؛
  5. بازبینی و تایید؛
  6. اعلام عمومی و برنامه ریزی؛
  7. اجرای فورک؛
  8. پشتیبانی پس از فورک.

آیا انجام فورک ها بر نوسانات قیمتی ارزها تاثیر دارد؟

در جواب این سوال باید گفت: بله! اگر فورک انجام شده در یک شبکه بلاکچین، چالش‌های جدی آن را برطرف کند، می‌تواند بهترین عامل برای جذب سرمایه و کاربران جدید باشد و در صورت رخ دادن این اتفاق، قیمت ارز مورد نظر رشد خواهد کرد و گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری خواهد بود.

حتی بسیاری از هولدرهای ارز دیجتیال، در بررسی‌های قبل از خرید و سرمایه‌گذاری، بررسی فورک و نحوه انجام آن در نقشه راه ارز دیجیتال مورد نظر را انجام می‌دهند. زیرا اگر تیم توسعه‌دهنده یک ارز، اهمیتی برای مشکلات شبکه خود قائل نباشد، ممکن است ارزش و اعتبار خود در بلند مدت را از دست بدهد.

سخن پایانی مقاله بررسی فورک و نحوه انجام آن:

در این مطلب به بررسی فورک و نحوه انجام آن پرداختیم تا کاربران، این موضوع بسیار مهم در دنیای ارزهای دیجیتال را به خوبی درک کنند. دانستن مطالب پایه و اصطلاحات ارزهای دیجیتال، می‌تواند روند سود دهی و افزایش نرخ بازدهی در معاملات افراد را تقویت کند تا برایند معاملات آنان در بلند مدت، مثبت و قابل قبول باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا