Search
Close this search box.
مقالات

تحلیل فاندامنتال چیست؟ 0 تا 100 تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال

تحلیل فاندامنتال، یکی از پرطرفدارترین و اساسی‌ترین روش‌های تحلیل در بازارهای مالی و بازار ارزهای دیجیتال است. این مورد، یک روش تحلیلی پایه‌ای است که بیشتر مورد توجه معامله‌گران بلند مدتی قرار می‌گیرد. بسیاری از روش‌های تحلیلی زیر مجموعه تحلیل فاندامنتال به شمار می‌روند و یادگیری موضوع تحلیل فاندامنتال چیست، برای طیف وسیعی از معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال، مفید و سودمند است. در این مطلب به بررسی کامل تحلیل فاندامنتال خواهیم پرداخت.

تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی (Fundamental Analysis) روشی برای بررسی پایه‌ای سهم، شرکت و یا ارز مورد نظر است که در آن مواردی مانند اهداف، ارزش، میزان سود و زیان، تیم مدیریتی و هر چیزی که به بنیاد و ارزش ذاتی دارایی مورد نظر مربوط ارتباط دارد، مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

تحلیل فاندامنتال چیست؟
تحلیل فاندامنتال روشی برای بررسی پایه‌ای سهم، شرکت و یا ارز مورد نظر است.

تحلیل فاندامنتال به معامله‌گران کمک می‌کند تا به ارزش واقعی یک دارایی دست پیدا کنند و آن را با قیمت حال حاضر آن مقایسه کنند؛ این موضوع به این معنا است که آیا دارایی مورد نظر قیمتی نزدیک به ارزش واقعی آن دارد یا خیر. علاوه بر این موارد، این روش تحلیلی با بررسی فاکتورهایی که در عملکرد بلند مدت دارایی نقش دارند، دید مناسبی به افراد برای پیش‌بینی ارزش دارایی‌ها اعطا می‌کند.

تحلیل فاندامنتال در ارز دیجیتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال در ارزهای دیجیتال به بررسی فاکتورهای مربوط به عملکرد بنیادی یک رمزارز می‌پردازد. این موارد می‌تواند شامل حجم بازار، ارزش بازار، میزان سرمایه قفل شده، حجم معاملات، جامعه آن، مکانیسم اجماع و... است که هر کدام می‌توانند نقش مهمی در آینده ارز دیجیتال مورد نظر ایفا کند و این موضوع، اهمیت بسیار زیادی برای هولدرهای ارز دیجیتال دارد.

موارد مورد بررسی تحلیل فاندامنتال در ارز دیجیتال

قبل از استفاده از تحلیل بنیادی در ارزهای دیجیتال، باید با مهم‌ترین معیارهایی که این روش تحلیلی برای بررسی رمزارزهای مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد، آشنا شوید.

موارد مورد بررسی تحلیل فاندامنتال در ارز دیجیتال
چه مواردی در تحلیل فاندامنتال در ارز دیجیتال مورد بررسی قرا می‌گیرد.
  • ارزش بازار (Market Cap): ارزش بازار یا Market Cap در ارزهای دیجیتال، به جمع ارزش واقعی یک رمزارز اشاره دارد. این فاکتور، با ضرب تعداد توکن‌ها در قیمت به دست می‌آید. البته ارزش بازار یک ارز دیجیتال می‌تواند به موارد دیگری مانند میزان سرمایه قفل شده در شبکه آن مربوط است. این موضوع، به خوبی میزان سرمایه‌ و توجهی که یک ارز جذب کرده را نشان می‌دهد.
  • حجم معاملات (Volume): یکی از فاکتورهای مهم در تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال، حجم معاملات است. این مورد برای تعیین میزان سرمایه در گردش بازار یک رمزارز، بسیار مفید است و می‌تواند نقش مهمی در تحلیل بازار کریپتو در بلند مدت ایفا کند.
  • میزان سرمایه قفل شده (TVL): به حجم سرمایه‌ای که در بلاکچین یک شبکه، با فرایند استفاده از استیکینگ ذخیره شده، میزان سرمایه قفل شده یا Total Value Locked می‌گویند. این معیار به خوبی حجم اعتماد سرمایه‌گذاران به آینده و شبکه یک ارز را نشان می‌دهد.
  • نقشه راه: نقشه راه یک ارز دیجیتال، به سرمایه‌گذاران برای بررسی اهداف ارز کمک می‌کند. افراد با بررسی این پارامتر، درک مناسبی نسبت به برنامه‌های یک دارایی در بلند مدت پیدا می‌کنند و می‌توانند قیمت رمزارز در آینده را با خطای کمتری پیش‌بینی کنند.
  • سختی شبکه: هش ریت یا سختی شبکه، به میزان دشواری برای حل معادلات و انجام تراکنش‌ها توسط ماینرهای یک شبکه اشاره دارد. بررسی این موضوع در تحلیل فاندامنتال، برای بررسی میزان توجه و علاقه افراد برای فعالیت در شبکه ارز، مفید است. بدیهی است نرخ صعودی بلند مدت در هش ریت یک ارز، نشانه مناسبی برای رشد قیمت آن در آینده است.
  • تیم توسعه دهنده: مجموعه افرادی که در توسعه یک ارز دیجیتال فعالیت دارند، برای آینده قیمتی یک ارز دیجیتال، بسیار مهم است. ارزهایی که افراد مشهور در آن فعالیت دارند، آینده بهتری نسبت به سایز پروژه‌ها و ارزها خواهند داشت.
  • اخبار: اخباری که در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، قانون‌گذاری و... منتشر می‌شوند، نقش مهمی در تحلیل بنیادی یک ارز دارند و می‌توانند در آینده بلند مدت آنان نقش زیادی ایفا کنند. یک تحلیل‌گر بنیادی حرفه‌ای، تمامی اخبار مهم حول محور ارز دیجیتال مورد نظر خود را مورد بررسی قرار می‌دهد.

بهترین سایت تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

بهترین سایت‌ها و پلتفرم‌های خبری برای تحلیل فاندامنتال در ارزهای دیجیتال عبارتند از:

  1. گلس نود | Glassnode؛
  2. کریپتوکوانت | CryptoQuant؛
  3. کوین تلگراف | CoinTelegraph؛
  4. دیفای لاما | Defi Llama.

تفاوت تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال

تحلیل فاندامنتال با بررسی پایه‌ای موارد مربوط به یک دارایی، برای سرمایه‌گذاران بلند مدتی بسیار مناسب است؛ در حالی که تحلیل تکنیکال با تجزیه نوسانات قیمتی بر روی نمودارهای مختلف، برای معامله‌گران و تریدرهای کوتاه‌مدتی فواید بیشتری دارد.

البته هر دوی این روش‌ها می‌توانند برای همه معامله‌گران اعم از کوتاه مدتی و بلند مدتی در نقش ابزاری مناسب ظاهر شوند و نمی‌توان گفت که تحلیل فاندامنتال فقط مخصوص سرمایه‌گذاران و تحلیل تکنیکال فقط برای نوسان‌گیران مفید است. تمامی روش‌های تحلیلی، برای استفاده در انواع معاملات ارزهای دیجیتال، کاربردی هستند.

تحلیل فاندامنتال بهتر است یا تحلیل تکنیکال؟

قبل از مقایسه ایان دو مورد، باید بدانید هیچ پاسخ مشخصی برای سوال تحلیل فاندامنتال بهتر است یا تحلیل تکنیکال وجود ندارد.

تحلیل فاندامنتال بهتر است یا تحلیل تکنیکال؟

هر روش تحلیلی، بر اساس معیارهای مختلفی مانند سابقه، دانش معاملاتی، میزان سرمایه، میزان ریسک و...، برای گروهی از افراد مشخص مناسب است و هیچکدام از روش‌های تحلیلی، برتری خاصی نسبت به دیگری ندارد.

ترکیب تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال

ترکیب دو روش تحلیل فاندامنتال و تکنیکال، می‌تواند به عنوان یکی از بهترین استراتژی‌ها برای تحلیل بازار کریپتو در تمام بازه‌های زمانی عمل کند؛ زیرا تحلیل فاندامنتال با دید بلند مدتی، و تحلیل تکنیکال با دید کوتاه‌مدتی خود می‌تواند نیاز همه معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال را برآورده کند.

مزایا و معایب تحلیل فاندامنتال

شناخت برخی از مهم‌ترین مزایا و معایب تحلیل فاندامنتال، به معامله‌گران کمک می‌کند تا بهترین روش تحلیلی را انتخاب کنند و درک کنند که آیا تحلیل فاندامنتال برای آنان مناسب است یا خیر. برخی از مهم‌ترین مزایا و معایب تحلیل فاندامنتال در جدول زیر بیان شده است.

مزایا معایب
ارائه دیدگاهی عمیق و جامع نسبت به ارزش واقعی یک ارز دیجیتال نیاز به تحلیل و بررسی گسترده اطلاعات و داده‌های موجود
شناسایی ارزهای دیجیتال با پتانسیل رشد بالا در بلندمدت تأثیر کم در پیش‌بینی نوسانات کوتاه‌مدت قیمت
درک بهتر از عوامل بنیادی مانند تیم توسعه‌دهنده، فناوری و موارد کاربرد نیاز به زمان و تلاش زیاد برای جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها
کمک به تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر اطلاعات واقعی و معتبر عدم تضمین دقت پیش‌بینی‌ها به دلیل تغییرات سریع بازار ارزهای دیجیتال

 تحلیل فاندامنتال بیت کوین

تحلیل فاندامنتال بیت کوین، علاوه بر این موضوع که در پیش بینی قیمت بیت کوین در بلند مدت تاثیر زیادی دارد، بر روند تحلیل کل بازار ارزهای دیجیتال در آینده نیز مفید است؛ زیرا نوسانات قیمت بیت کوین بر عملکرد کل بازار ارزهای دیجیتال تاثیرگذار است و پامپ و دامپ‌های این ارز، برای تمامی معامله‌گران بازار رمزارزها اهمیت دارد.

معامله‌گران مختلف کوتاه مدتی و بلند مدتی می‌توانند با تحلیل فاندامنتال بیت کوین، پیش‌بینی‌هایی با حداقل خطا در مورد آینده بلند مدت این ارز و همچنین بازار ارزهای دیجیتال داشته ارائه دهند. این روش، در موارد مختلفی مانند تعیین زمان آلت سیزن بعدی، برای فعالان بازار ارزهای دیجیتال حائز اهمیت و کاربردی است.

جمع بندی مقاله تحلیل فاندامنتال چیست

در این مطلب به بررسی موضوع تحلیل فاندامنتال چیست و همچنین تمامی موارد مهم مربوط به این موضوع پرداختیم تا معامله‌گران قبل از استفاده از این روش تحلیلی، درک مناسبی از این موضوع و مزایا و معایب مربوط به آن کسب کنند. یادگیری تحلیل فاندامنتال، برای معامله‌گران تمامی بازارهای مالی مهم و مفید خواهد بود.

تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی (Fundamental Analysis) روشی برای بررسی پایه‌ای سهم، شرکت و یا ارز مورد نظر است که در آن مواردی مانند اهداف، ارزش، میزان سود و زیان، تیم مدیریتی و هر چیزی که به بنیاد و ارزش ذاتی دارایی مورد نظر مربوط ارتباط دارد، مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

تحلیل فاندامنتال بهتر است یا تحلیل تکنیکال؟

قبل از مقایسه ایان دو مورد، باید بدانید هیچ پاسخ مشخصی برای سوال تحلیل فاندامنتال بهتر است یا تحلیل تکنیکال وجود ندارد و هر روش تحلیلی، بر اساس معیارهای مختلفی مانند سابقه، دانش معاملاتی، میزان سرمایه، میزان ریسک و...، برای گروهی از افراد مشخص مناسب است و هیچکدام از روش‌های تحلیلی، برتری خاصی نسبت به دیگری ندارد.

مهدی اصفهانی

مهدی اصفهانی سردبیر مجله صرافی ارز دیجیتال بالینکس؛ با سابقه 5 سال تدریس و فعالیت در بازارهای مالی.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا