Search
Close this search box.
مقالات

ساتوشی ناکاموتو کیست؟ | همه چیز در مورد خالق بیت کوین

ساتوشی ناکاموتو، یکی از تاثیرگذارترین افراد در صنعت ارزهای دیجیتال و همچنین دنیای مالی است که با معرفی موضوع بیت کوین چیست، توانست در مدت زمان بسیار کوتاهی تمامی سیستم‌های مالی سنتی را زیر سوال ببرد و همین موضوع، محبوبیت و کنجکاوی افراد برای کشف هویت این شخص را افزایش داده است. البته باید بدانید افراد بسیار زیادی هستند که ادعا می‌کنند ساتوشی ناکاموتو هستند و از طرف دیگر، بسیاری از کارشناسان، گزینه‌های احتمالی مختلفی را برای هویت این فرد، در نظر دارند. در ادامه، موضوع ساتوشی ناکاموتو کیست را بررسی می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

ساتوشی ناکاموتو کیست؟

ساتوشی ناکاماموتو خالق ارز بیت کوین، اولین ارز دیجیتال در دنیا است که این دارایی دیجیتالی را در سال 2008، به دنیا عرضه کرد و مدتی بعد یعنی در سال 2009، کد آن را به صورت عمومی منتشر کرد. این فرد با ترکیب بلاکچین و بیت کوین توانست انقلابی در نظام‌های مالی متمرکز ایجاد کند و اولین بار، یک محیط غیرمتمرکز مالی را ابداع کند.

ساتوشی ناکاموتو کیست؟
ساتوشی ناکاماموتو خالق ارز بیت کوین، اولین ارز دیجیتال در دنیا است.

وایت پیپر بیت کوین نیز در سال 2008 منتشر که ساتوشی ناکاموتو در آن، تمامی موارد و اهداف بیت کوین را برای افراد شرح داد. البته از سال 2008 تا کنون، هویت این فرد به صورت کاملا ناشناس باقی مانده است هنوز هیچکس به درستی نمی‌داند ساتوشی ناکاموتو واقعا چه کسی است. برخی معتقدند ساتوشی ناکاموتو، نامی مستعار است و چنین هویتی وجود خارجی ندارد، از طرف دیگر بسیاری از کارشناسان می‌گویند ابداع چنین فناوری نمی‌تواند ایده یک نفر باشد و ساتوشی ناکاموتو نام یک گروه یا دولت خاص است.

اولین پیام ساتوشی ناکاموتو در مورد بیت کوین، در سال 2009 در بنیاد P2P منتشر شد. او در این پیام گفت:

من یک سیستم نقدی الکترونیکی منبع باز P2P (همتا به همتا) جدید به نام بیت‌ کوین را ایجاد کردم. این سیستم کاملا غیرمتمرکز است و در اختیار هیچ شخص یا نهادی نیست. نیاز نیست به هیچ شخص یا دولتی اعتماد کنید؛ همه چیز بر پایه رمزگذاری است.

ساتوشی ناکامو اهل کجاست؟

با توجه به اینکه هویت قطعی این فرد هنوز مشخص نشده است، نمی‌توان به صورت قطعی گفت که این فرد اهل کدام کشور است اما با توجه به این نام، بسیاری معتقدند ساتوشی ناکاموتو اهل ژاپن، آمریکا یا اروپا است. البته این احتمال هم مطرح است که ساتوشی ناکاموتو می‌تواند نام یک گروه متشکل از افراد مختلف در مکان‌های مختلف دنیا است که با هم بر روی توسعه بیت کوین فعالیت می‌کنند.

کیف پول ساتوشی ناکاموتو

کیف پولی که پاداش استخراج اولین بلاک در بلاکچین بیت کوین (جنسیس بلاک) را دریافت کرده است، تحت عنوان کیف پول ساتوشی ناکاموتو شناخته می‌شود. میزان این پاداش 50 بیت کوین بوده است که به عنوان اولین تراکنش بیت کوین نیز شناخته می‌شود. سابقه تراکنش‌های این کیف پول با کلید عمومی «1A1zP1eP5QGefi2DMPTfTL5SLmv7DivfNa»، در پلتفرم‌های رهگیری تراکنش‌ها، موجود است. البته باید بدانید گزینه‌های احتمالی دیگری نیز تحت عنوان کیف پول ساتوشی ناکاموتو وجود دارد.

در جدول زیر، آدرس کیف پول‌هایی که احتمالا متعلق به ساتوشی ناکامو است، به همراه توضیحات و میزان دارایی آنان، ذکر شده است. هنوز هیچکس نمی‌تواند با قطعیت بگوید که کدام یک از این کیف پول‌ها، متعلق به خالق ناشناس بیت کوین است. اما تمامی تراکنش‌های این کیف پول‌ها، تحت نظر افراد و پلتفرم‌های مربوط به ردگیری تراکنش‌های بلاکچین است و خبر هر انتقال یا خرید و فروشی از سمت این ولت‌ها، به سرعت در فضای مجازی پخش می‌شود.

آدرس کیف پول میزان دارایی توضیح
1A1zP1eP5QGefi2DMPTfTL5SLmv7DivfNa 99.72 BTC اولین آدرس شبکه
12cbQLTFMXRnSzktFkuoG3eHoMeFtpTu3S 18.44 BTC آدرسی که ساتوشی ناکاموتو اولین انتقال بیت کوین را با آن انجام داد
12c6DSiU4Rq3P4ZxziKxzrL5LmMBrzjrJX 51.35 BTC بدون توضیح
1HLoD9E4SDFFPDiYfNYnkBLQ85Y51J3Zb1 50.08 BTC بدون توضیح
1FvzCLoTPGANNjWoUo6jUGuAG3wg1w4YjR 50.01 BTC بدون توضیح
15ubicBBWFnvoZLT7GiU2qxjRaKJPdkDMG 50.07 BTC بدون توضیح
1JfbZRwdDHKZmuiZgYArJZhcuuzuw2HuMu 50.01 BTC بدون توضیح
1GkQmKAmHtNfnD3LHhTkewJxKHVSta4m2a 50 BTC بدون توضیح
16LoW7y83wtawMg5XmT4M3Q7EdjjUmenjM 50.02 BTC بدون توضیح
1J6PYEzr4CUoGbnXrELyHszoTSz3wCsCaj 50 BTC بدون توضیح

ساتوشی ناکاموتو چند بیت کوین دارد؟

طبق آخرین داده‌های مربوط به پاداش استخراج در زمان آغاز به کار بیت کوین و همچنین احتمالا کارشناسان این حوزه، ساتوشی ناکاموتو احتمال به میزان 1100000 واحد بیت کوین در اختیار دارد. با توجه به این موضوع که تعداد کل بیت کوین‌های موجود در دنیا در حدود 21 میلیون واحد است، این میزان، می‌تواند نقش مهمی در عرضه و تقاضای بازار ایجاد کند و اگر ساتوشی ناکاموتو بیت کوین‌های خود را به فروش برساند، بازار دامپ سنگینی را تجربه خواهد کرد!

ساتوشی ناکاموتو چند بیت کوین دارد؟
ساتوشی ناکاموتو احتمال به میزان 1100000 واحد بیت کوین در اختیار دارد.

البته تمامی این آمارها حدودی است و هیچکس اطلاعات کاملا دقیق و تایید شده‌ای از این موضوع ندارد؛ اما کاملا مشخص است که ساتوشی ناکاموتو، میزان بسیار زیادی بیت کوین در اختیار دارد و این دارایی‌ها فقط در یک کیف پول نیستند و شاید آدرس‌های کیف پول‌های مربوط، کاملا ناشناس در حال خرید و فروش بیت کوین و انجام تراکنش‌های خود هستند.

میزان ثروت ساتوشی ناکاموتو چقدر است؟

با فرض بر این موضوع که ساتوشی ناکاموتو خالق ناشناس بیت کوین، حدود 1100000 هزار واحد بیت کوین در اختیار دارد و با توجه به قیمت امروز بیت کوین (60000 دلار)، میزان ثروت ساتوشی ناکاموتو، عددی بین 60 الی 62 میلیارد دلار است که البته این عدد به همراه نوسانات بیت کوین، تغییر می‌کند و ثابت نیست. 60 میلیارد دلار عدد قابل توجهی است و می‌تواند نوسانات هر بازار بین‌المللی را تحت تاثیر قرار دهد.

نکته جالب در مورد این موضوع این است که در حال حاضر طبق آخرین رده‌بندی‌ها، ثروتمندترین افراد دنیا، بین 210 تا 240 میلیارد دلار سرمایه دارند. اگر قیمت بیت کوین بتواند به محدوده 100 الی 200 هزار دلار برسد، ممکن است فردی که هیچ اطلاعاتی از هویت آن در دسترس نیست و با گذشت حدود 16 سال هنوز هویت آن مشخص نیست، به ثروتمندترین انسان روی کره زمین تبدیل شود!

آخرین فعالیت کیف پول ساتوشی ناکاموتو

آخرین فعالیت کیف پول منسوب به ساتوشی ناکاموتو، مربوط به 6 ژانویه 2024 است. طی این تراکنش، 27 واحد بیت کوین به ارزش حدودی 1.2 میلیون دلار، به کیف پول مربوط به پاداش استخراج بلاک آفرینش (جنسیس بلاک)، منتقل شد. مبدا این تراکنش از صرافی بایننس بوده و با توجه به قانون احراز هویت اجباری برای کاربران این صرافی، بسیاری معتقدند تیم صرافی بایننس از هویت دقیق ساتوشی ناکاموتو اطلاع دارند.

این اتفاق قبل از تایید ETF بیت کوین توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا (SEC) رخ داد و بسیاری از کارشناسان می‌گویند این انتقال برای تحری معامله‌گران به خرید بیت کوین قبل از صدور رای برای تایید ETF بیت کوین بوده است. لازم به ذکر است چندین روز پس از این اتفاق، ETF بیت کوین توسط SEC تایید شد.

البته تراکنش‌های کیف پول‌های دیگری که احتمال دارد به ساتوشی ناکاموتو تعلق داشته باشد نیز زیر نظر افراد است، اما چون برداشت اولین پاداش استخراج مربوط به این کیف پول ارز دیجیتال بوده است، افراد می‌گویند شخص ساتوشی ناکاموتو این تراکنش را انجام داده است و همین موضوع برای افراد و معامله‌گران دارای جذابیت است.

چه کسانی ممکن است ساتوشی ناکاموتو باشند؟

گزینه‌های زیادی به عنوان هویت اصلی ساتوشی ناکاموتو توسط افراد مختلف مطرح شده است که مهم‌ترین آنان عبارتند از:

  • دورین ناکاموتو؛
  • کریگ استیون رایت؛
  • نیک سابو؛
  • هال فینی.

دورین ناکاموتو کیست؟

یکی از افرادی که بسیاری معتقدند مخترع بیت کوین بوده، دورین ناکاموتو (Dorian Nakamoto) است. این تئوری اولین بار در سال 2014 توسط یک روزنامه‌نگار مطرح شد. شباهت میان دورین ناکاموتو و ساتوشی ناکاموتو مانند تخصص در ریاضیات، تسلط بر کامپیوتر و شبکه، اصالت ژاپنی و ایده‌های سیاسی، شک افراد را بیشتر کرده است که این فرد، همان ساتوشی ناکاموتو خالق ناشناس بیت کوین است.

دورین ناکاموتو کیست؟
یکی از افرادی که بسیاری معتقدند مخترع بیت کوین بوده، دورین ناکاموتو (Dorian Nakamoto) است.

البته چندی بعد دورین ناکامو اعلام کرد که ساتوشی ناکاموتو نبوده و تمامی این شایعات، اشتباه است. نکته جالب در مورد این اتفاق، واکنش ساتوشی ناکاموتو به این اتفاق در بلاگ بیت کوین بود؛ او با انتشار پستی در این بلاگ گفت: من دورین ناکاموتو نیستم!

استیون رایت کیست؟

کریگ استیون رایت (Craig Wright) یکی از افرادی است که در سال 2016 ادعا کرده هویت ساتوشی ناکاموتو، به او تعلق دارد. کریپ رایت یک دانشمند کامپیوتر استرالیایی است که با ارائه مدارکی، ادعا کرده در ساخت بیت کوین نقش داشته است. البته برخی صحبت‌های او غلط به نظر می‌رسد زیرا تاریخ اولین تراکنش‌های ساتوشی ناکاموتو، قبل از مدارکی بوده که این شخص ارائه کرده است.

استیون رایت کیست؟
کریگ استیون رایت (Craig Wright) یکی از افرادی است که در سال 2016 ادعا کرده هویت ساتوشی ناکاموتو، به او تعلق دارد.

در نهایت پس از کش و قوس‌های فراوان، مشخص شد که استیون رایت، ساتوشی ناکاموتو نیست و این ادعا کاملا اشتباه بوده است. البته استیون رایت در دادگاه ثبت اختراع کریپتو که در اوایل 2024 برگزار شد، اعتراف کرد که دستکاری‌هایی در وایت پیپر بیت کوین داشته است و مدتی به صورت خصوصی، با شخص ساتوشی ناکاموتو در ارتباط بوده است.

نیک سابو کیست؟

نیک سابو (Nick Szabo) یک دانشمند کامپیوتر و محقق در حوزه ارز دیجیتال است که از او به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی صاحب هویت ناشناس ساتوشی ناکاموتو یاد می‌شود. البته او شخصا بارها این ادعا را رد کرده است و می‌گوید که ساتوشی ناکاموتو نیست و هیچ مدرکی برای اینکه ثابت کند او صاحب این هویت است، وجود ندارد.

نیک سابو کیست؟
نیک سابو (Nick Szabo) یک دانشمند کامپیوتر و محقق در حوزه ارز دیجیتال است.

یکی از دلایلی یه بسیاری از او به عنوان ساتوشی ناکاموتو یاد می‌کنند، ایده‌های بسیار جالب در زمینه ارزهای دیجیتال است. جالب است بدانید او در وبلاگ شخصی خود در سال 2008 و دقیقا مدتی قبل از ساخت بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو، پستی درباره یک ارز ناشناس و غیرمتمرکز منتشر کرده و این ایده خود را به اشتراک گذاشته است؛ چیزی که دقیقا مانند بیت کوین است!

هال فینی کیست؟

هال فینی (Hal Finney) یکی از افرادی است که به دلیل تلاش‌های بسیاری زیاد در سال‌های 2014 و 2015 برای شناخت بیشتر بیت کوین به عموم افراد، جزو گزینه‌های احتمالی هویت اصلی ساتوشی ناکامو است. فینی دانشمند کامپیوتر بوده و از سال 1990، تلاش‌های بسیار زیادی برای حفظ حریم خصوص افراد در دنیای مالی داشته است.

هال فینی کیست؟
هال فینی (Hal Finney) دانشمند کامپیوتر بوده است.

او با ارائه مستنداتی ثابت کرد که ساتوشی ناکامو نیست. البته سوابق تراکنش‌های کیف پول شخصی او و همچنین ایمیل‌هایی که با شخص ساتوشی ناکاموتو داشته، به صورت قطعی ثابت می‌کند که هال فینی، ساتوشی ناکاموتو نیست تا همچنان هویت این شخص، نقطه ابهامی برای همه افراد فعال در دنیای ارزهای دیجیتال باقی بماند.

چرا ساتوشی ناکاموتو هویت خود را افشا نکرده است؟

با توجه به اینکه این فرد نقش بسیار زیادی در ایجاد یک سیستم مالی غیرمتمرکز داشته است، دلایل مختلفی برای ناشناس ماندن هویت این فرد وجود دارد که عبارتند از:

  • حفظ امنیت خود؛
  • حفظ تمرکز زدایی بیت کوین در برابر فشار دولت‌ها؛
  • جلب توجه عمومی؛
  • ادامه کار بر روی توسعه بیت کوین.

سخن پایانی؛ در نهایت ساتوشی ناکاموتو کیست؟

در این مطلب سعی کردیم تا تمام موارد مربوط به ساتوشی ناکاموتو و هویت ناشناس او را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم. باید بدانید افراد زیادی ادعا کردند که ساتوشی ناکامو هستند اما ادعای هیچکدام از این افراد تایید نشد تا هویت این شخص همچنان مرموز باقی بماند. همچنین بررسی فعالیت‌های کیف پول‌های مشکوک، می‌تواند به عنوان سیگنال مناسبی برای خرید و فروش بیت کوین عمل کند.

به نظر شما آیا ممکن است هویت این فرد روزی آشکار شود؟ هیچکس نمی‌داند!

مهدی اصفهانی

مهدی اصفهانی سردبیر مجله صرافی ارز دیجیتال بالینکس؛ با سابقه 5 سال تدریس و فعالیت در بازارهای مالی.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا