Search
Close this search box.
مقالات

انواع معاملات در ارزهای دیجیتال چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال امکان انجام معاملات مختلفی را برای کاربران را فراهم کرده است و هر کدام از انواع معاملات این دنیای جذاب به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود. هر کدام از این موارد به خاطر مزایا و معایب خود، برای گروه خاصی از معامله‌گران جذاب هستند و همین تنوع، باعث شده تا این محیط بستر مناسبی برای افراد مبتدی و حرفه‌ای باشد. اگر علاقه‌مند هستید که بدونید هدف از ایجاد ارزهای دیجیتال چه بوده مقاله هدف از ساخت ارزهای دیجیتال چیست؟ را مطالعه کنید.

انواع معاملات ارزهای دیجیتال چیست؟

البته بسیاری از این معاملات ابتدا فقط برای بیت کوین انجام می‌شد اما مدتی بعد و با شناخت بیشتر مردم از موضوع بیت کوین چیست، تنوع این معاملات افزایش یافت. هر معامله‌گر ممکن است با توجه به استراتژی معاملاتی خود، به یک نوع خاصی از انواع معاملات ارزهای دیجیتال علاقه‌مند باشد. به همین دلیل لازم است تا قبل از ورود به بازار برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال، انواع معاملات این حوزه را به خوبی بشناسید. در این مطلب به بررسی معاملات مهم و رایج میان کاربران خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

انواع معاملات در ارزهای دیجیتال چیست؟

انواع معاملات ارزهای دیجیتال به دو دسته کلی معاملات اسپات (Spot) و معاملات آتی قراردادی (Contractual Futures) دسته بندی می‌شود. این دو نوع ممکن است شامل زیر مجموعه‌های مختلفی مانند معاملات جفت ارزها، معاملات فیوچرز، معاملات مارجین و... باشد.

برخی از این معاملات بر روی خرید و فروش مستقیم ارزهای دیجیتال مختلف تمرکز دارند اما برخی از این موارد صرفا بر روی قیمت یک دارایی خاص انجام می‌شوند. درک این دو موضوع و تفاوت‌های میان آنان، می‌تواند معامله‌گران مختلف را برای انتخاب بهترین نوع انواع معاملات ارزهای دیجیتال، یاری کند. برای آشنایی کامل به آینده ارزهای دیجیتال مقاله آینده ارزهای دیجیتال چگونه خواهد بود؟ را مطالعه کنید.

معاملات اسپات (Spot) چیست؟

معاملات نقطه‌ای یا اسپات (Spot) یکی از رایج‌ترین انواع معاملات در بازار ارزهای دیجیتال است که در آن مالکیت دارایی‌های مختلف رمزارزی به کاربران تعلق می‌گیرد و این دارایی‌ها میان افراد مختلف قابل خرید، فروش، تبدیل و نگهداری است.

معاملات اسپات (Spot) چیست؟

این نوع معامله در بازار ارزهای دیجیتال را می‌توان به بازار سنتی بورس که کالاها و سهام شرکت‌های مختلف در آن معامله می‌شود تشبیه کرد. البته با این تفاوت که در بازار سنتی بورس، دارایی‌های قابل لمس و فیزیکی معامله می‌شود اما در بازار ارزهای دیجیتال دارایی‌ها و ارزهای موجود قابل لمس و فیزیکی نیستند. نکته مهم در مورد این نوع معاملات این است که سود معامله‌گر فقط در گرو افزایش قیمت‌ها است.

جفت ارزها در معاملات اسپات چیست؟

معاملات جفت ارزهای یکی از زیر شاخه‌های معاملات اسپات است که در آن قیمت دو ارز بر اساس یکدیگر معامله می‌شوند و استیبل کوین‌ها، ارز مبدا در معاملات مختلف نیستند. برای مثال قیمت جفت ارز ETH/BTC (بیت کوین به اتریوم) بر اساس تقسیم قیمت اتریوم به بیت کوین به دست می‌آید و برای خرید بیت کوین در این بازار، کاربر باید مالک اتریوم باشد و اگر بیت کوین خود را در این بازار به فروش برساند، اتریوم دریافت می‌کند.

خرید و فروش و معامله در بازارهای مربوط به جفت ارزها، معمولا برای معامله‌گران باتجربه‌تر کاربرد دارد و فعالیت در چنین بسترهایی برای افرادی که دانش کمتری در زمینه ارزهای دیجیتال معاملات آن دارند، پر ریسک است.

معاملات آتی قراردادی (Contractual Futures) چیست؟

معاملات آتی قراردادی یا Contractual Futures، آن دسته از معاملاتی است که طی آن معامله‌گر، فارغ از زمان انجام معامله، فقط روی دارایی تعهد دارد و در اصل هیچ مالکیتی برای دارایی مورد نظر به معامله‌گر تعلق نمی‌گیرد. این نوع معاملات در واقع تعهدی میان شخص و واسطه است و به همین دلیل به آن معاملات قراردادی می‌گویند.

رایج‌ترین این نوع معاملات، به نام معاملات فیوچرز (Futures) و مارجین (Margin) میان کاربران مختلف ارزهای دیجیتال شناخته می‌شوند. امکان کسب سود از ریزش و رشد قیمت‌ها و همچنین استفاده از اهرم‌های مالی، این معاملات را به محبوب‌ترین نوع انواع معاملات تبدیل کرده است.

معاملات فیوچرز چیست؟

معاملات فیوچرز (Futures) به معاملاتی می‌گویند که بر اساس آن یک قرارداد مشخص میان معامله‌گر و واسطه (صرافی ارز دیجیتال) فقط روی پس دادن یک دارایی به واسطه منعقد می‌شود و هیچ زمان خاصی برای پایان این قرارداد وجود ندارد. در این نوع معاملات، معامله‌گر مالک دارایی مورد نظر نبوده و فقط روی برگرداندن دارایی مشخص شده، تعهد دارد.

به بیان ساده‌تر، فرض کنید صرافی ارز دیجیتال یک رمزارز را در قیمت خاصی به معامله‌گر قرض می‌دهد و شخص در آینده باید آن ارز را به صرافی برگرداند اما برای صرافی مهم نیست در زمان پس دادن قرض، قیمت دارایی چقدر باشد. سود از ریزش قیمت‌ها نیز در این نوع معاملات رخ می‌دهد.

فرض کنید تحلیل شما این است که قیمت یک رمزارز به زودی افت خواهد کرد. شما با شروع یک معامله فیوچرز در صرافی ارز دیجیتال خود، دارایی را از صرافی مورد نظر خریداری می‌کنید و بلافاصله آن را به فروش می‌رسانید. هنگامی که افت قیمت اتفاق افتاد، دوباره دارایی را خریداری می‌کنید و آن را به صرافی پس خواهید داد. اختلاف قیمت ارز دیجیتال مورد نظر هنگامی که آن را از صرافی قرض گرفتید با زمانی که آن را مجددا خریداری کردید، میزان سود شما است.

معاملات فیوچرز چیست؟

معاملات مارجین چیست؟

معاملات مارجین (Margin) یکی از انواع معاملات در بازار ارزهای دیجیتال است که در آن واسطه (صرافی ارز دیجیتال) یا پلتفرمی که به کاربران خدمات می‌دهد، میزان سرمایه مشخصی را به معامله‌گر قرض می‌دهد تا با حجم بیشتری معاملات خود را آغاز کند. این نوع معاملات نقش ویژه‌ای در افزایش سود افراد ایفا می‌کند.

قوانین پلتفرم‌های مختلف در ارائه مارجین و فراهم کردن بستر این نوع معاملات متفاوت بوده و یک چهارچوب مشخص برای معاملات مارجین بین صرافی‌های ارز دیجیتال مختلف وجود ندارد. لازم به ذکر است امکان استفاده از اهرم‌های مالی نیز در این نوع معاملات برای کاربران وجود دارد.

امکان انجام انواع معاملات ارزهای دیجیتال در ایران وجود دارد؟

همه پلتفرم‌های واسطه ارز دیجیتال امکان ارائه خدمات مربوط به انواع معاملات این حوزه را ندارند و بسیاری از معامله‌گران مجبور به استفاده از خدمات پلتفرم‌های خارجی هستند. اما سوال این است که آیا امکان انجام انواع معاملات ارزهای دیجیتال در ایران وجود دارد؟

باید بدانید چند سالی است تحریم‌های مالی گریبان‌گیر کاربران و معامله‌گران ایرانی بازار ارزهای دیجیتال شده است و همین موضوع باعث شده تا طیف وسیعی از پلتفرم‌های بین‌المللی این حوزه به ایرانیان خدمات ندهند و فعالیت معامله‌گران داخلی، ریسک زیادی برای آنان دارد؛ زیرا اگر پلتفرم مورد نظر متوجه هویت ایرانی فرد شود، سرمایه و حساب آن بلافاصله مسدود می‌شود و ممکن است وجوه مسدود شده هیچوقت به فرد با گردانده نشود. پس چاره این موضوع چیست؟

برای کاهش ریسک انجام انواع معاملات ارزهای دیجیتال در ایران، کاربران داخل کشور باید از صرافی‌های داخلی استفاده کنند تا ریسک‌های پیش‌بینی نشده به حداقل برسد.

بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی

صرافی ارز دیجیتال بالینکس یکی از بهترین صرافی‌های ایرانی ارز دیجیتال است که طیف وسیعی از خدمات این حوزه را در محیط امن، سریع و با رابط کاربری آسان را برای معامله‌گران داخل کشور فراهم کرده تا نیاز افراد به فعالیت و خرید و فروش در صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال که امکان مسدود شدن سرمایه ایرانیان در آن وجود دارد، از بین برود.

امکان انجام انواع معاملات ارز دیجیتال در بالینکس وجود دارد؛ این پلتفرم دارای یک بازار معاملاتی بسیار سریع و با حجم معاملات مناسب است و در کنار آن، بخش خرید و فروش سریع را راه‌اندازی کرده است تا نیاز تمامی معامله‌گران اعم از مبتدی تا حرفه‌ای را پاسخگو باشد. ثبت نام و احراز هویت در صرافی ارز دیجیتال بالینکس کمتر از 5 دقیقه زمان‌بر است. اگر برای شما هم سوال است که بازار کریپتو قانونی است یانه مقاله آیا بازار کریپتو در ایران قانونی است؟ را مطالعه کنید.

آنچه در مقاله انواع معاملات در ارزهای دیجیتال چیست؟ آموختیم:

در این مطلب به بررسی انواع معاملات ارزهای دیجیتال پرداختیم تا قبل از ورود به دنیای جذاب ارزهای دیجیتال، آشنایی کاملی با این حوزه کسب کنید و بر اساس استراتژی و دانش معاملاتی خود، بهترین انتخاب را داشته باشید. درک صحیح و کامل از این موضوع، می‌تواند تاثیر بسزایی در برایند معاملات شما داشته باشد. امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

مهدی اصفهانی

مهدی اصفهانی سردبیر مجله صرافی ارز دیجیتال بالینکس؛ با سابقه 5 سال تدریس و فعالیت در بازارهای مالی.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا