Search
Close this search box.
مقالات

ارز دیجیتال آربیتروم چیست؟ + چگونه ارز دیجیتال اربیتروم را بخریم؟

ارز آربیتروم که با نام انگلیسی (Arbitrum) و نماد (ARB) نشان داده می‌شود، یک راه حل پیشرفته لایه دوم است که برای افزایش ظرفیت شبکه اتریوم طراحی شده است. توکن ARB به عنوان سوخت برای اکوسیستم آربیتروم عمل می‌کند و تمام معاملات و ذخیره دارایی توسط این توکن انجام می‌شود.

ما در این مقاله از سایت بالینکس به بررسی جامع ارز دیجیتال آربیتروم می‌پردازیم تا شما بتوانید با داشتن اطلاعات کافی، سرمایه‌گذاری مطمئنی را روی این ارز دیجیتال داشته باشید، بنابراین تا انتهای مقاله ارز دیجیتال آربیتروم چیست؟ با ما همراه باشد.

ارز دیجیتال آربیتروم چیست؟

آربیتروم یک شبکه لایه دو است که با تکیه بر فناوری Roll Ups (رول آپ‌ها وظیفه دارند تا دسته‌ای از تراکنش‌هاب موجود در شبکه اتریوم را جمع آوری کنند)، به منظور افزایش مقیاس‌پذیری، افزایش سرعت تراکنش‌ها و کاهش کارمزدها ایجاد شده است. رمز ارز بومی شبکه آربیتروم (ARB) نام دارد که یک توکن اختصاصی برای همین شبکه است. این توکن با استاندارد ERC-20 سازگار است و بخشی از آن در جریان ایردراپی در تاریخ ۳ فروردین ۱۴۰۲ در میان کاربران واجد شرایط توزیع شد.

تاریخچه ارز دیجیتال آربیتروم

پروژه آربیتروم در 31 آگوست سال 2021 توسط شرکت آفچین لبز (Offchain Labs) تاسیس شد. توکن آربیتروم (ARB)، در تاریخ 23 مارس سال 2023 با قیمت 8.67 دلار راه‌اندازی شد.

تاریخچه ارز دیجیتال آربیتروم
رمز ارز بومی شبکه آربیتروم ARB نام دارد.

روز بعد در تاریخ ۲۴ مارس قیمت این ارز تا 1.53 دلار افزایش پیدا کرد اما بعد از آن، ارزش این توکن پایین آمد و ابتدا 1.25 و در نهایت در پایان مارس به پایین‌ترین حد خود (یعنی 1.20 دلار) رسید. کاهش ناگهانی قیمت ارز اربیتروم بیشتر به دلیل فروش توکن‌های ارسال شده رایگان از طرف پدیدآورندگان و وب‌سایت‌ها اتفاق افتاد.

معماری شبکه آربیتروم

آربیتروم یک شبکه قدرتمند در لایه دوم است که برای انجام فعالیت‌های خود از فناوری Optimistic Roll Ups استفاده می‌کند. شبکه آربیتروم تضمین کننده اجرا صحیح کدها است تا اعتبارسنجی‌ها به‌صورت اصولی انجام شوند. این فرآیند به اتریوم کمک می‌کند تا در برابر تهدید‌ها مقاوم‌تر شود. فناوری رول‌آپ آبیتروم، تراکنش‌های مختلف را در یک تراکنش جمع می‌کند و پردازش آن‌ها خارج از زنجیره صورت می‌گیرد.

پس از آن، نتایج در شبکه اصلی اتریوم منتشر می‌شود. به‌طور کلی می‌توان گفت که فناوری Optimistic Roll Ups موجب حفظ امنیت، یکپارچگی، مقیاس پذیری و تمرکز‌زدایی در شبکه اتریوم می‌شود. وظیفه این بخش تایید اعتبار معاملات، سفارشات و قرار گرفتن معاملات معتبر در وضعیت نهایی زنجیره است و امکان تعامل بین شبکه‌های اتریوم و آربیتروم را فراهم می‌کند.

معماری شبکه آربیتروم از دو بخش اصلی با نام‌های Arbitrum Virtual Machine و Arbitrum Sequencer تشکیل می‌شود که وظیفه Arbitrum Virtual Machine پردازش کارآمد تراکنش‌ها و وظیفه Arbitrum Sequencer تضمین تامین یکپارچگی شبکه است.

معماری شبکه آربیتروم
شبکه آربیتروم تضمین کننده اجرا صحیح کدها است تا اعتبارسنجی‌ها به‌صورت اصولی انجام شوند.

یکی از ویژگی‌های معماری این شبکه، سازگاری آن با زیرساخت‌های اتریوم است، ازاین‌رو توسعه‌دهندگان می‌توانند با کمترین تغییرات و بدون نیاز به طراحی مجددبرنامه‌های خود، از مقیاس پذیری شبکه آربیتروم استفاده کنند و به مدیریت و انتقال قراردادهای هوشمند اتریوم به آربیتروم بپردازند.

معماری آربیتروم به این صورت طراحی شده است که معاملات آن به صورت خارج زنجیره‌ای، پردازش می‌شوند و با کاهش بار شبکه اتریوم، ضمن کارایی بیشتر، هزینه‌ها به حداقل می‌رسد.  استفاده از فناوری Optimistic Roll Ups موجب افزایش مقیاس پذیری شده است و امکان انجام ۴۰۰۰ تراکنش در ثانیه با استفاده از آن برای کاربران فراهم شده است.

ماشین مجازی آربیتروم که با (AVM) نمایش داده می‌شود و در اصل نسخه‌ اصلاح شده ماشین مجازی اتریوم (EVM) است. این ماشین مجازی  از فناوری Optimistic Roll Ups پشتیبانی می‌کند و علاوه‌بر اینکه محیط امنی برای اجرا قرارداد‌های هوشمند است؛ از ارتباط زنجیره‌ای هم پشتیبانی می‌کند و شرایطی را به‌وجود می‌آورد تا به صورت یکپارچه با سایر شبکه‌های بلاک‌ چین ادغام شود.

تیم تشکیل دهنده آربیتروم

شرکت آفچین لبز (Offchain Labs) در شهر نیویورک توسعه قرار دارد. این شرکت توسط سه استاد و دانشجویان دکترا علوم کامپیوتر دانشگاه پرینستون، که سابقه طولانی در حوزه علوم کامپیوتر، بلاک چین و رمزنگاری داشتند، تاسیس شد.  ایده آبیتروم و راهکار لایه ۲ آن، بر اساس تحقیقات دانشگاهی این تیم مطرح شد.

تیم تشکیل دهنده آربیتروم
شرکت آفچین لبز (Offchain Labs) در شهر نیویورک توسعه قرار دارد.

نام اعضا تیم تشکیل دهنده آربیتروم عبارت است از:

  • اد فلتن (Ed Felten)؛
  • استیون گلدفدر (Steven Goldfeder)؛
  • هری کالودنر (Harry Kalodner).

در ادامه درباره اعضا تشکیل دهنده آبیتروم بیشتر صحبت می‌کنیم.

اد فلتن (Ed Felten)

اد فلتن (Ed Felten)، بنیان‌گذار و دانشمند ارشد این بنیاد است که به‌عنوان استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه پرینستون فعالیت می‌کند. او عضو بنیاد ملی مهندسی ایالات متحده است و در دوران ریاست جمهوری اوباما، معاون ارشد فناوری بود. علاوه‌بر آن اد فلتن به مدت دو سال به‌عنوان جانشین تکنولوژی در دولت آمریکا فعالیت کرد.

استیون گلدفدر (Steven Goldfeder)

استیون گلدفدر (Steven Goldfeder) دانشمند کامپیوتر و کارآفرین است. او دکترای علوم کامپیوتر در زمینه رمزنگاری و ارزهای دیجیتال را دارد و از دانشگاه پرینستون فارق‌التحصیل شده است. استیون گلدفدر یکی از بنیان‌گذاران و مدیر عامل شرکت آفچین لبز است که به‌عنوان مدیر ارشد اجرایی فعالیت می‌کند.

هری کالودنر (Harry Kalodner)

یکی از بنیان‌گذاران شرکت Offchain Labs هری کالودنر (Harry Kalodner)، کالودنر دانشمند کامپیوتر است که قبل از گدراندن دوره دکترا روی اقتصاد، ارزهای دیجیتال و ناشناس ماندن کار می‌کرد.  او به‌عنوان مدیر ارشد فناوری آفچین لبز فعالیت می‌کند.

مزایای و معایب ارز دیجیتال آربیتروم

مانند تمام ارز‌های دیجیتال، ارز آبیتروم هم دارای مزایا و معایب خاص خود است که ما در ادامه درباره آن صحبت می‌کنیم.

مزایای ارز دیجیتال آربیتروم

مزایای ارز دیجیتال آربیتروم عبارت است از:

  • دسترسی آسان و سرعت تراکنش ها؛
  • کاهش هزینه های تراکنش؛
  • امنیت بالا؛
  • وابسته نبودن به بانک ها و دولت ها.

ما در ادامه درباره هر کدام از مزایای ارز دیجیتال آربیتروم صحبت می‌کنیم:

دسترسی آسان و سرعت تراکنش ها:

یکی از ویژگی‌های ارز آربیتروم، دسترسی آسان و سرعت بالاتر تراکنش‌های آن است که این ویژگی امکان انجام تراکنش‌های مالی با سرعت بالا را به کاربر می‌دهد.

کاهش هزینه های تراکنش:

همانطور که قبلا هم گفتیم، معاملاتی که با ارز آربیتروم انجام می‌شود، به صورت خارج زنجیره‌ای، پردازش می‌شوند و همین موضوع با کاهش بار شبکه اتریوم، موجب کاهش کارمزد معاملات می‌شود. بنابراین انجام تراکنش لا ارز ARB هزینه پایین‌تری نسبت به انجام تراکنش‌های بانکی دارد.

امنیت بالا:

آربیتروم از تکنولوژی بلاک چین بهره می‌برد و یک شبه غیر متمرکز است که توسط گره‌های متعدد، مدیریت می‌شود، ازاین‌رو هک کردن آن کار دشواری و پرهزینه‌ای به‌نظر می‌رسد و کمتر پیش می‌تید فردی بتواند نیمی از سیستم‌ها را هک کند.

وابسته نبودن به بانک ها و دولت ها:

ارز آربیتروم به دولت یا بانک‌ها وابسته نیست و شما می‌توانید تراکنش‌های مالی خود را بدون نیاز به مراجعه به بانک یا دولت انجام دهید.

وابسته نبودن به بانک ها و دولت ها
آربیتروم به هیچ نهادی واسته نیست و به صورت مستقل کار می‌کند.

این مورد یکی از مزایای مهم آربیتروم به حساب می‌آید. در ادامه به معایب آربیتروم میپردازیم:

معایب ارز دیجیتال آربیتروم

معایب ارز دیجیتال آربیتروم عبارت است از:

  • نوسانات قیمت؛
  • نبود حفاظت قانونی؛
  • حفظ نشدن حریم خصوصی؛
  • کمبود پشتوانه های فیزیکی.

در ادامه درباره معایب ارز دیجیتال آربیتروم بیشتر صحبت می‌کنیم.

نوسانات قیمت:

ارز دیجیتال آربیتروم پشتوانه‌های فیزیکی ندارد، ازاین‌رو دچار  نوسانات قیمت می‌شود و در صورتی که نتوانید به‌درستی بازار را پیش‌بینی کنید، ممکن است دچار خسارت مالی شوید.

نبود حفاظت قانونی:

از آنجایی که ارز دیجیتال آربیتروم، هنوز تحت نظارت و قوانین دقیق قرار نگرفته است؛ بنابراین احتمال بروز مشکلات حقوقی وجود دارد.

حفظ نشدن حریم خصوصی:

همانطور که می‌دانید، تراکنش‌های ارز دیجیتال آربیتروم معمولاً در یک بلاک چین عمومی ثبت می‌شوند؛

معایب ارز دیجیتال آربیتروم
احتمال حفظ نشدن حریم خصوصی در آربیتروم وجود دارد.

به‌ همین دلیل احتمال به خطر افتادن حریم خصوصی کاربران وجود دارد.

کمبود پشتوانه های فیزیکی:

ارز دیجیتال ARB پشتوانه‌های فیزیکی (مانند طلا یا ارز ملی) ندارد و استقرار آن ممکن است به خطر افتادن بیفتد.

امنیت ارز آربیتروم

ارز دیجیتال ARB یکی از قابل اعتمادترین و امن‌ترین پلتفرمی است که برای اجرای قراردادهای هوشمند از آن استفاده می‌شود. زنجیره رول آپ آبیتروم روی شبکه بلاک چین اتریوم قرار دارد و امنیت آن از همین طریق تامین می‌شود. این شبکه به صورت غیر متمرکز و توسط سیستم‌های بسیار زیادی مدیریت می‌شود و احتمال هک شدن آن تقریبا غیر ممکن است.

با این وجود، ارز آربیتروم هم ممکن است دچار حملات مخرب شود و باید از برنامه‌ها و پلتفرم امن برای انجام معاملات و ذخیره دارایی‌های خود استفاده کنید. یکی از مواردی که امنیت بالای پلتفرم را تایید می‌کند، داشتن گواهی SSL و 2FA است و شما با دیدن این گواهی می‌توانید با اطمینان کامل به ذخیره یا خرید و فروش ارز خود بپردازید.

بهترین کیف پول آربیتروم

برای آنکه بتوانید ارز‌های دیجیتال خود را به‌صورت کاملا ایمن ذخیره یا معامله کنید؛

بهترین کیف پول آربیتروم
کیف پول‌های پایین برای آربیتروم بسیار مناسب است.

باید از کیف پول‌های نام‌آشنایی و معتبر زیر استفاده کنید:

  • تراست ولت؛
  • آبویس ولت Obvious Wallet؛
  • کیف پول کوین بیس؛
  • کیف پول XDEFI Wallet؛
  • کیف پول بیت کیپ Bitkeep؛
  • سیف پل؛
  • متامسک؛
  • لجر.

در این بخش از محتوای ارز دیجیتال آربیتروم چیست؟ با کیف پول‌های معتبر برای آربیتروم آشنا شدید در ادامه به آینده این ارز میپردازیم:

آینده آربیتروم

شبکه آربیتروم همواره در حال توسعه در ابعاد‌های مختلف است و این پیشرفت موجب افزایش سرعت و کارایی، بهبود امنیت، کاهش کارمزد‌ها و مقیاس پذیری قراردادهای هوشمند شده است. شبکه آربیتروم در تلاش است تا موارد استفاده از خود را گسترش دهد و راه حل اصلی برای مقیاس بندی لایه ۲ باشد، ازاین‌رو تصمیم دارد در آینده روی ابزارهای توسعه دهنده انعطاف پذیر کار کند و بتواند شبکه اتریوم دی اپ را گسترش دهد.

همچنین شبکه آربیتروم روی سازگاری با ماشین‌های مجازی فعالیت می‌کند و پروژه‌های آن شامل سوشی سواپ، یونی سواپ و غیره می‌شود، بنابراین می‌توان انتظار داشت این ارز عملکرد درخشانی در آینده از خود نشان دهد.

تحلیل و بررسی قیمت آربیتروم

ارز دیجیتال آربیتروم به لحاظ مجموع ارزش بازار رتبه ۳۸ بازار را از دیدگاه سایت کوین مارکت کپ دارد. هر آربیتروم در حال حاضر 0.992 دلار معامله می‌شود. 351,623,737 دلار از این ارز دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته معامله شد و ارزش این معامله نسبت به هفته گذشته 16.92% افت داشت، همچنین باید بدانید که در حال حاضر 2,653,939,384 ARB، در کریپتو کارنسی موجود است.

(نیاز است لینکی به صفحه خرید و قیمت این کوین داده شود)

کاربردهای آربیتروم

شبکه آربیتروم یک راه حل لایه ۲ با قابلیت برطرف کردن کمبودهای قراردادهای هوشمند اتریوم است که با توجه به ابزارهای مختلفی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، کاربرد‌های فراوانی دارد.

کاربردهای آربیتروم
آربیتروم کاربردهای بسیار مفیدی دارد.

در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را برای‌ شما لیست کرده‌ایم:

  • کمک به بلاک چین اتریوم؛
  • بهبود قابلیت‌های قراردادهای هوشمند؛
  • افزایش سرعت تراکنش‌؛
  • مقیاس‌پذیری؛
  • امنیت شبکه؛
  • اجرا قراردادهای ماشین مجازی اتریوم (EVM)؛
  • کاهش هزینه کارمزدها.

حال که با مزایا و معایب، آینده و کاربرد آربیتروم آشنا شدید، باید بدانید که چگونه می‌توان این ارز را خریداری کنید که در ادامه توضیح داده شده است.

چگونه ارز دیجیتال آربیتروم را بخریم؟

برای خرید ارز دیجیتالی آربیتروم ابتدا باید در یک صرافی معتبر مانند صرافی بالینکس ثبت نام کنید. با تایید شماره تماس خود می‌توانید وارد مرحله احراز هویت شوید که با فرستادن یک مدرک شناسایی این مرحله هم به آسانی و طی چند دقیقه انجام می‌شود. سپس می‌توانید مقدار ارز مورد نطر خود را مشخص کنید و با پرداخت هزینه آن که توسط کارت بانکی شما انجام می‌گیرد، ارز‌های خود را تهیه و به کیف پول دیجیتال امن منتقل کنید.

(باید لینکی داده شود به صفحه خرید این کوین)

آیا استخراج آربیتروم امکان‌پذیر است؟

مطمئنا افرادی که روی ارز دیجیتال آربیتروم سرمایه‌گذاری می‌کنند، تمایل دارند تا ارز ARB را به‌صورت رایگان دریافت کنند؛ برای این کار از ایردراپ‌های مخصوص شبکه اتریوم کمک می‌گیرند و ارز مورد نظرشان را استخراج می‌کنند. نکته ی قابل توجه‌ای که در مورد ایردراپ ارز آربیتروم وجود دارد، میزان آن است که به میزان تراکنش‌های شما بستگی دارد. یعنی هر چقدر تراکنش‌های شما روی ارز آربیتروم بیشتر باشد، می‌توانید مقدار بیشتری از ارز ARB را طی ایر دراپ دریافت کنید.

پیش‌بینی بلند‌مدت قیمت آربیتروم

با توجه به تحلیل‌های سایت‌های معتبر، پیش‌بینی می‌شود ارز آربیتروم در سال 2024 شاهد رشد قدرتمندی باشد. این روند احتمالا تا اواخر سال ۲۰۲۵ ادامه میدا می‌کند و به حداکثر مقدار خود می‌رسد. ما در ادامه به صورت جزئی‌تر به پیش‌بینی قیمت آربیتروم می‌پردازیم.

پیشبینی قیمت آربیتروم در سال 2024 :

با توجه به تحلیل‌های مربوط به ارز دیجیتال آربیتروم، پیش‌بینی می‌شود این ارز تا آخر سال 2024 رشد منطقی تا محدوده 3.45 دلار را تجربه کند. حداقل قیمتی که در انتهای سال برای این رمزارز پیش‌بینی می‌شود 2.95 دلار است و انتطار می‌رود قیمت آن تا حداکثر 4.03 دلار بالا برود.

پیشبینی قیمت آربیتروم در سال 2025 :

تحلیل‌گران آربیتروم انتظار دارند که ارزش این رمزارز در سال 2025 روند صعودی‌تری را طی کند و قیمت آن در حدود 6.22 دلار الی 7.65 دلار شود اما این روند ثابت نیست و احتمالا در پایان سال 2025 مدتی پس از آنکه ارزش ARB به حداکثر مقدار خود رسید، شاهد ریزش قیمت آربیتروم تا حدود 4.45 دلار الی 5.2 دلار باشیم.

آنچه از مقاله ارز دیجیتال آربیتروم چیست؟ آموختیم:

ما در مقاله ارز دیجیتال آربیتروم چیست؟ از سایت بالینکس درباره آربیتروم، تیم تشکیل دهنده آربیتروم و تاریخچه آن به طور کامل صحبت کردیم و با بررسی معماری ارز دیجیتال آبیتروم، مزایا، معایب و کاربردهای آن، به این سوال که آیا ارز دیجیتالی آربیتروم آینده درخشانی دارد یا خیر؟ پاسخ دادیم. در نهایت با بررسی امکان یا عدم امکان استخراج ارز آربیتروم، پیش بینی قیمت آن، بهترین کیف پول‌های دیجیتالی برای ذخیره سازی آربیتروم و نحوه خریدن آن بحث کردیم تا شما بتوانید با اطلاعات کامل به نگهداری یا خرید و فروش ارز آربیتروم بپردازید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا