Search
Close this search box.
مقالات

پیش بینی قیمت بیت کوین | بررسی مهم ترین عوامل در قیمت BTC

پیش بینی و تحلیل درست قیمت بیت کوین (Bitcoin) به عنوان اولین و با ارزش‌ترین ارز دیجیتال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زیرا این ارز دیجیتال می‌تواند با نوسان قیمت خود، شیب قیمتی بازار رمز ارزها را تغییر داده و به چالش بکشد. پیش بینی قیمت بیت کوین روندی پیچیده بوده که معمولا توسط تحلیل‌گران مجرب در این عرصه انجام می‌شود.

با توجه به این که نوسان قیمت بیت کوین بسیار بالا است؛ پیش بینی‌های بزرگترین تحلیل‌گران هم ممکن است فاصله زیادی از هم داشته باشد. برای آشنایی با صفر تا صد ارزدیجتال BTC، می‌توانید مقاله‌ی بیت کوین چیست؟ را مطالعه کنید.

عوامل موثر بر پیش بینی قیمت بیت کوین

در آینده رویدادهایی در حال اتفاق هستند که می‌توانند باعث افزایش قیمت بیت کوین شوند. همزمان با این اتفاقات، عوامل دیگری هم هستند که می‌توانند قیمت بیت کوین را کاهش دهند. بروز این عوامل که ممکن است در فواصل زمانی نزدیک به هم یا چند ساله اتفاق بیفتد، باعث شده تا مشکلات زیادی در پیش بینی قیمت بیت کوین برای افراد ایجاد شود.

این عوامل می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • همه گیری یک اپیدمی خاص اجتماعی یا بیماری؛
  • تغییر سیاست حکومت‌ها؛
  • تغییر قوانین بین المللی؛
  • تغییرات ساختاری بانکداری سنتی؛
  • تغییر نرخ بهره‌ها و کاهش تورم؛
  • سقوط سایر منابع سرمایه گذاری؛
  • شکوفایی سرمایه گذاری‌های جدید و پرسود؛
  • حمایت و به رسمیت شناختن کشور‌ها؛
  • حضور قانونی بیت کوین در سبد سرمایه گذاری با امکانات بیشتر؛
  • افزایش مالیات و فرارهای مالیاتی در برخی کشورها.

عواملی که در بالا به آن برای پیش بینی قیمت بیت کوین اشاره شد، جزو مهم‌ترین موارد در پیش بینی قیمت بیت کوین هستند.

باتوجه به اینکه عوامل بسیاری در پیش بینی قیمت بیت کوین تاثیر گذار هستند؛ سعی می‌کنیم عواملی را بررسی کنیم که احتمال بروز آن بیشتر از حدس و گمان است. عواملی که در این مقاله بررسی کرده‌ایم می‌توانند تاثیر مستقل یا ترکیبی بر نوسانات بیت کوین در آینده داشته باشند.

تاثیر نظام بانکی روی پیش بینی قیمت بیت کوین

اگر در مورد تاریخچه بیت کوین اطلاعات داشته باشید، می‌دانید که بیت کوین یک نظام مالی غیرمتمرکز و با اصلاحات گسترده است که در مواردی توانسته جای بانک را در مبادلات مالی بگیرد. این اصلاحات به حدی مطلوب بود که این بازار در مدت کوتاهی توانست سرمایه‌ای بیشتر از چندین بانک بزرگ را به خود جذب کند.

در سالی که گذشت (2023 میلادی)، چندین بانک بزرگ در آمریکا ورشکست شدند. هرچند که این خبر در شبکه‌های خبری بسیاری پوشش داده شد، اما در میان انبوهی از اخبار فراموش شد. می‌خواهیم بگوییم این عواملی که باعث شکست بانک‌ها شد همچنان پا برجاست! به زبان ساده‌تر، کوچ سرمایه از بانک‌ها به سمت بیت کوین می‌تواند جزو عوامل مهم ورشکستگی بانک‌های سنتی باشد.

همچنان که بیت کوین با امکانات خود سرمایه بیشتری را به خود جذب می‌کند، افراد بیشتری سرمایه خود را از بانک‌ها خارج می‌کنند. این صدای آینده‌ای روشن برای نظام جدید مالی یعنی ارز دیجیتال و در راس آن بیت کوین است.

بازار کریپتوکارنسی با وجود افت و خیز، در بازه فقط ۱۰ تا ۱۵ ساله توانسته از هیچ به چنین جایگاهی برسد که اعتماد میلیون‌ها سرمایه‌گذار را به خود جلب کرده و همین طور در مسیر پیشرفت بتازد. قطعا تا این لحظه بیت کوین برنده این تقابل بوده و این روند ادامه خواهد داشت مگر این که تغییر اساسی در نظام بانکداری جهانی به وجود آید.

تاثیر قوانین پروتکل Bitcoin روی پیش بینی ارزش بیت کوین

قوانین پروتکل ارز دیجتال بیت کوین (BTC) طوری طراحی شده‌اند تا از افت ارزش این ارز در بلند مدت جلوگیری کنند؛ البته برخی از این قوانین بعدها توسعه پیدا کردند. بعضی از این دستورالعمل‌ها همیشگی نیستند و در بازه زمانی و در شرایط خاصی فعال می‌‌شوند تا ارزش این رمز ارز را حفظ کنند. گاهی این تاثیرات آنی نیست و نیاز به زمان دارد؛ اگر این عوامل را به خوبی بشناسید، می‌توانید زمان تغییر قیمت بیت کوین را با حداقل خطا پیش بینی کنید. تعدادی از مهم‌ترین عوامل شامل موارد زیر هستند:

  • رویداد هاوینگ؛
  • شبکه لایتنینگ؛
  • پروتکل اوردینالز.

در ادامه به توضیح مختصری از هر کدام و تاثیر آن روی پیش بینی قیمت بیت کوین، می‌پردازیم.

تاثیر رویداد هاوینگ روی پیش بینی قیمت بیت کوین:

هاوینگ به این معنی است که پس از استخراج و تشکیل هر ۲۱۰هزار بلاک یعنی حدودا هر چهار سال یکبار پاداش ماینرها نصف می‌شود. اگر علاقه‌مند هستید که اطلاعات بیشتری درباره‌ی رویداد هاوینگ بدست آورید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی چند روز تا هاوینگ (Halving) بیت کوین مانده را مطالعه کنید.

رویداد هاوینگ هر چهار سال یکبار تکرار شده و پله به پله پاداش استخراج از نظر تعداد بیت کوین کم‌تر می‌شود.(توجه کنید پاداش از نظر تعداد کم می‌شود نه ارزش) حال این اتفاق چه تاثیری بر قیمت بیت کوین دارد؟

با تکمیل هر هاوینگ، عرضه بیت کوین به بازار کمتر می‌شود. این عرضه کمتر و در نتیجه تقاضای بیشتر، باعث می‌شود تا قیمت بیت کوین افزایش پیدا کند و تقاضای بلند مدت برای این ارز حفظ شده و به مرور زمان افزایش پیدا کند.

اگر در آستانه هاوینگ هستید حتما مقاله‌ای که در بالا معرفی شد را مطالعه کنید تا بتوانید با توجه به این رویداد زمان افزایش قیمت بیت کوین را پیش بینی کنید. همچنین هاوینگ در پیش بینی بلند مدت، یکی از آیتم‌های ثابت تحلیل‌گران است.

تاثیر شبکه لایتنینگ روی پیش بینی قیمت بیت کوین:

مدتی بعد از عرضه بیت کوین، شبکه لایتنینگ (Bitcoin Lightning Network) به این ارز اضافه شد تا این ارز دیجیتال حالت پول فیات را به خود بگیرد و وارد زندگی روزمره افراد شود. اگر کاربرد بیت کوین افزایش پیدا کرده و کاربران بتوانند آن را برای امور روزانه مانند خرید‌های سوپرمارکتی یا تاکسی خود استفاده کنند، یعنی این ارز دیجیتال می‌تواند در آینده جای پول را بگیرد.

کاربرد بیشتر می‌تواند حجم تقاضا را افزایش دهد. افزایش تقاضا هم منجر به بالا رفتن قیمت بیت کوین می‌شود. در زمینه تاثیر شبکه لایتنینگ روی قیمت بیت کوین باید گفت که بستگی به زمان جا افتادن این شیوه در کشورهای مختلف دارد. برای آشنایی با واحد پولی ساتوشی می‌توانید به مقاله هر بیت کوین چند ساتوشی است؟ را مطالعه کنید.

تاثیر پروتکل اوردینالز روی پیش بینی قیمت بیت کوین:

در ماه ژانویه 2023 در پروتکل اردینالز (Ordinals protocol) استاندارد آزمایشی BRC-20 معرفی شد تا توسعه دهندگان و کاربران عمومی بتوانند روی شبکه بیت کوین توکن‌های دیگری ایجاد کنند. در واقع ارتقا و بروزرسانی به نام تپروت (Taproot) باعث به وجود آمدن این امکان شد.

در BRC20 شما می‌توانید اطلاعاتی مانند نام و نماد توکن مورد نظر خود را روی ساتوشی مورد نظر اعمال کنید. برای انتقال این نام و توکنی که ایجاد کردید لازم است که ساتوشی شما هم منتقل شود.

این بروزرسانی سروصدای زیادی بین کاربران داشت و موافقان و مخالفان زیادی داشت. مخالفان آن را بی‌ارزش و حجم‌گیر می‌دانستند و طرفداران آن را باعث جذب کاربران بیشتر به شبکه بیت کوین میدانند. در هر صورت BRC20 توانسته افرادی را به خود جذب کند. همین آیتم اگر بتواند جایگاه خود را تدریجا پیدا کند یکی از عوامل افزایش تقاضا و بالا رفتن قیمت بیت کوین خواهد شد.

تاثیر پذیرش کشورها و نهادهای مالی بر پیش بینی قیمت بیت کوین

مجمع قانون گذاری کشور السالوادور در سال 2021 با تصویب قانونی، این کشور را به اولین کشوری تبدیل کرد که بیت کوین را به عنوان یکی از ارزهای رسمی این کشور معرفی کرد؛ اما هدف آن چه بود؟

هدف این قانون جذب سرمایه خارجی بود که می‌توانست از این طریق وارد کشور شود. با این سیاست سرمایه گذاری خارجی در این کشور آسان شد و به سیستم مالی امن با گردش بالای اقتصادی بیت کوین متصل شد.

پس از این اقدام در ژانویه ۲۰۲۳ شرکت مدیریت مالی بلک راک، برای بیت کوین، یک صندوق معامله در بورس ارائه کرد. این اقدام توسط چندین نهاد دیگر ادامه پیدا کرد و در مجموع این زنجیره از اقدامات، ارزش بیت کوین افزایش پیدا کرد. اگر این روند همچنان ادامه پیدا کند دامنه تقاضا برای بیت کوین همچنان افزایش پیدا خواهد کرد و قیمت آن بالاتر می‌رود.

 در بین هر اقدامی که انجام می‌شود، چند ماه تا یک سال بازار ترید وارد مرحله تنفس می‌شود. در این دوره افرادی که تمایل به سرمایه گذاری دارند، وضعیت افراد و نهادهایی که سرمایه گذاری کرده‌اند را بررسی کرده و در صورت احساس امنیت، وارد سرمایه گذاری و خرید بیت کوین می‌شوند. حال باید دید نهادهایی که در سال ۲۰۲۳ ترید بیت کوین را گسترش دادند، چه تاثیری روی دیدگاه دیگران خواهد گذاشت. کوچک‌ترین موفقیتی در این موضوع، روند صعودی بیت کوین را سریع‌تر می‌کند.

تاثیر منفی قوانین کشورها بر پیش بینی قیمت بیت کوین

در این قسمت به این سوال پاسخ می‌‌دهیم که چرا برخی حکومت‌ها با گسترش تبادلات بیت کوین مخالفت می‌کنند. این مخالفت‌ها به تصویب قوانینی منجر می‌شود که مبادله بیت کوین را محدود کرده یا باعث افزایش امتیاز برای سرمایه گذاری در سایر مسیرهای اقتصادی می‌شود؛ اما چرا دولت‌ها چنین کاری می‌کنند؟

با افزایش ورود سرمایه به بیت کوین باعث می‌شود که ارزهای ملی فروخته شده و در مقابل بیت کوین خریداری شود. این عمل به معنی افزایش ارزش بیت کوین در برابر واحد پولی کشورهاست.

 وقتی دولت‌ها بیت کوین را در برابر پول خود می‌بینند، سعی میکنند با قوانینی آن را محدود کرده یا تضعیف کنند. خروج ناگهانی سرمایه گذاران یک کشور می‌تواند روی بازار جهانی و ارزش بیت کوین تاثیر بگذارد. مخصوصا اگر آن کشور آمریکا باشد. 

کشور آمریکا با اصلاح قوانین بانکداری سعی کرد تا شرایط رازداری و حفظ هویت کاربران بانک‌ها را افزایش داده و با گسترش قوانین احراز هویت (KYC) برای سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال باعث آشکارتر شدن و شفاف شدن سرمایه گذاران بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال شد.

مالیات و تاثیر آن در پیش بینی قیمت بیت کوین

این عامل هم تاثیر صعودی و هم تاثیر نزولی بر بیت کوین دارد اما چگونه؟ بسیاری از افراد به علت عدم نیاز به ارائه اطلاعات و احراز هویت (KYC)، بیت کوین و ارزهای دیجیتال را برای انجام تراکنش‌های خود انتخاب می‌کنند تا انتقالات مالی آنان ،کاملا ناشناس و بدون پرداخت مالیات انجام شود.

به علت عدم نظارت بسیاری از دولت‌ها، این سرمایه‌ها خارج از نگاه ادارات مالیاتی و معاف از مالیات هستند. (بدون آن که در بسیاری از کشورها برای دریافت مالیات از این بازار، پیش بینی قانونی وجود داشته باشد.)

این شرایط در کنار کارمزد پایین خرید و فروش بیت کوین، باعث افزایش تدریجی سرمایه در بازار بیت کوین می‌شود. یعنی عاملی که همیشه روی روند صعودی ارزش بیت کوین تاثیر داشته است. حال حجم بالای گردش اقتصادی بیت کوین باعث می‌شود که کشورها تدریجا سعی کنند مالیات بر مبادلات ارز دیجیتال و میزان سرمایه سالانه وضع کنند که این تغییر سیاست، بازار بیت کوین را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مشکلات زیست محیطی و تاثیر آن بر پیش بینی قیمت بیت کوین

افزایش تعداد ماینرها و دستگاه‌های ماینینگ فعال در زمینه استخراج بیت کوین، باعث شده تا حجم زیادی انرژی صرف این سیستم‌ها شود. همین طور که ارزش هر بیت کوین افزایش پیدا می‌کند، تعداد بیشتری از افراد روی ماینینگ سرمایه گذاری می‌کنند. هر چند که آن‌ها حاضر به پرداخت مبلغ انرژی هستند اما به علت این که بخشی از این برق از سوخت فسیلی و انرژی‌های تجدید ناپذیر تهیه می‌شود، می‌تواند برای محیط زیست خطرناک باشد.

هر چه تهدید بیت کوین برای محیط زیست جدی‌تر و قدرت حافظان محیط زیست بیشتر باشد؛ احتمال محدود شدن بیت کوین بیشتر است. هم اکنون ماینرها در ایالات متحده با احتمال افزایش بالا رفتن مالیات مواجه هستند.

پیش بینی قیمت بیت کوین در سال 2024

براساس پیش بینی بیت کوین‌ویزدوم که در سال گذشته انجام شد، بیت کوین در سال ۲۰۲۴ از قیمت 171120.11 دلار فراتر رفته و با میانگین قیمت 136896.09 دلار مبادله می‌شود. همچنین بیت کوین می‌تواند در سال ۲۰۲۴ به سقف قیمتی 150585.70 دلار برسد.

البته همه به این میزان خوشبین نیستند و تحلیل‌گران لانگ فورکست معتقدند بیت کوین تا پایان سال، می‌تواند به قیمت 82984 دلار برسد. همچنین سایت بایننس رقم 76412 دلار را نزدیک‌تر به واقعیت می‌داند و در بین تحلیل‌گران کمترین رقم را پیش بینی کرده است.

در مجموع بیت کوین در سال 2024 چند واقعه مهم را پشت‌سر خواهد گذاشت که روی پیش بینی‌ها، تاثیر جدی دارند. اول این که در سال 2024 رویداد هاوینگ رخ می‌دهد که به تاریخ هجری شمسی حدودا اول اردیبهشت ۱۴۰۳ پیش بینی شده است. این رویداد معمولا تاثیر آنی قوی نداشته و تاثیرات آن حدودا ۹ ماه تا یک سال و سه ماه بعد می‌تواند باعث ثبت قله قیمتی جدید شود.

مورد دوم تاثیرات تایید ETF یا صندوق قابل معامله بورس برای بیت کوین در بازار معاملات بورس آمریکا است. در حال حاضر، صندوق‌های ETF بیت کوین فعالیت خود را شروع کردند و تا این لحظه موفق به ثبت چندین میلیارد دلار سرمایه جدید شده‌اند. این عامل یکی از دو عامل اصلی افزایش قیمت بیت کوین در سال 2024 است. 

همزمان با موارد گفته شده احتمال این وجود دارد که ایالات متحده براساس دستورالعملی جدید، نرخ بهره را کاهش دهد. این اتفاق به ورود سرمایه بیشتر به ترید بیت کوین کمک می‌کند و ممکن است باعث تغییراتی در پیش بینی قیمت بیت کوین شود.

پیش بینی قیمت بیت کوین در سال 2025

براساس پیش بینی قیمت بیت کوین‌ ویزدوم، بیت کوین در سال 2025 با حداقل قیمت 205,344.13 دلار، میانگین قیمت 219,033.74 دلار و حداکثر قیمت 239,568.15 دلار مبادله خواهد شد.

سایت بایننس به این افزایش قیمت معتقد نیست و معمولا محافظه کارانه‌ترین قیمت‌ها را به عنوان پیش بینی خود ارائه می‌دهد. تحلیل این سایت برای پیش بینی قیمت بیت کوین می‌گوید افزایش قیمت شیب ملایمی داشته و به 75,525.84 دلار می‌رسد. سایت چنجلی (Changelly) میانگین قیمت 148777 دلار را برای قیمت بیت کوین در نظر گرفته و معتقد است این قیمت می‌تواند به 173404 دلار برسد. سایر تحلیل‌گران عددی مابین چنجلی و کوین ویزدوم را بیان کرده‌اند.

همانطور که در عنوان قبل اشاره کردیم هاوینگ سال 2024، می‌تواند تاثیر خود را در سال 2025 نشان دهد. تاثیر بلند مدت هاوینگ تا این لحظه همیشه قوی‌تر از تاثیر کوتاه مدت آن بوده است. اگر اقتصادها به ثبات بیشتری برسند، نرخ بهره در سال 2025 باز هم کاهش پیدا می‌کند. این اتفاق شیب صعودی ملایمی روی قیمت بیت کوین ایجاد خواهد کرد.

در این سال پیش بینی می‌شود که صندوق‌های سرمایه گذاری و بازنشستگی بیشتری در ایالات متحده تدریجا، سرمایه گذاری روی بیت کوین را شروع کنند. اگر علاقه‌مند هستید که اطلاعات بیشتری درباه‌ی قیمت ارزدیجیتال BTC در سال 2025 کسب کنید، می‌توانید مقاله‌ی پیش بینی قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۵ را مطالعه کنید.

پیش بینی قیمت بیت کوین در سال 2026

دقت کنید که با گذشت زمان، پیش بینی قیمت بیت کوین با خطا بیشتری مواجه می‌شود زیرا احتمال تغییر قوانین مالی وجود دارد. با این‌وجود تحلیل‌گران بیت کوین‌ویزدوم در سال 2026، قیمت بیت کوین را معادل 273,792.18 دلار و تحلیل‌گران کوین‌پرایس‌فورکست قیمت بیت کوین را 186054 دلار تا 201699 دلار پیش بینی کرده‌اند.

پیش بینی قیمت بیت کوین در سال 2030

بسیاری از تحلیل‌گران از انجام پیش بینی قیمت بیت کوین در بلند مدت خودداری می‌کنند اما منابع اطلاعاتی هستند که با در نظر گرفتن عوامل مختلف، پیش بینی خود را منتشر می‌کنند. تحلیل‌گران بیت کوین‌ویزدوم در سال 2030، قیمت بیت کوین را معادل 561,273.96 دلار و تحلیل‌گران لانگ فورکست مبلغ 462231 دلار تا 523021 دلار را پیش بینی کرده‌اند.

علت پیش بینی قیمت بیت کوین تحلیل‌گران، تاثیر مثبت هاوینگ سال 2028 روی قیمت صعودی بیت کوین است. پیش بینی می‌شود که در این سال بانک‌های مرکزی به سمت ایجاد ارزهای دیجیتال روی بیاورند. به‌این‌ترتیب اعتماد به ارزهای دیجیتال افزایش پیدا خواهد کرد و مردم بیشتری به بیت کوین اعتماد می‌کنند. در این سال‌ها بیت کوین تدریجا ثبات بیشتری پیدا خواهد کرد.

آنچه که از مقاله پیش بینی قیمت بیت کوین آموختیم:

ابتدا عوامل موثر بر پیش بینی قیمت بیت کوین را معرفی کرده و هر کدام را تشریح کردیم تا بینش اولیه از شیوه پیش بینی را کسب کنید. این موارد که شامل عوامل خارجی مانند قوانین کشورها و عوامل داخلی بیت کوین مانند رویداد هاوینگ، شبکه لایتنینگ و پروتکل اوردینالز هستند را تشریح کردیم. در پایان، پیش بینی تحلیل گران عرصه بین المللی را بازتاب داده و علت پیش بینی را تا توجه به رخدادهای هر سال توضیح دادیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا