Search
Close this search box.
مقالات

تتر چیست؟ | آیا USDT به زیر یک دلار خواهد رسید؟

یکی از مشکلات اصلی ارزهای دیجیتال، نوسانات قیمتی آنان است. بعد از تولد بیت کوین، خیلی زود نیاز به ارز دیجیتالی که نوسان قیمتی نداشته باشد، احساس شد و مدتی بعد ارز تتر (USDT) به وجود آمد. اما تتر چیست؟

تتر یک ارز دیجیتال است که در دسته استیبل کوین‌ها قرار می‌گیرد. در این مطلب به بررسی ارز تتر و توضیح این موضوع که تتر چیست خواهیم پرداخت.

تتر چیست؟

ارز دیجیتال تتر (USDT) یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال در بازار است که در دسته استیبل کوین‌ها قرار دارد. این نوع ارزها فاقد نوسان قیمتی هستند و اکثرا به عنوان مبدا معاملات از آنان استفاده می‌شود. تتر به مدت زمان زیادی نیاز نداشت تا جایگاه خود را به عنوان بهترین استیبل کوین بازار به دست بیاورد.

تتر با نماد USDT در سال 2014 فعالیت خود را آغاز کرد. این ارز در ابتدا با نام RealCoin وارد بازار رمزارزها شد اما چندین ماه بعد، نام خود را به تتر تغییر داد. شاید توسعه‌دهندگان تتر نمی‌دانستند که این ارز در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌تواند به بهترین استیبل کوین بازار که هیچ رقیبی حتی توانایی تهدید جایگاه آن را ندارد، تبدیل شود.

تتر چیست

این ارز ابتدا در بلاکچین بیت کوین شروع به فعالیت کرد. اما مدتی بعد عوامل تتر به این موضوع پی بردند که شاید فعالیت در شبکه بیت کوین، نتواند به خوبی توانایی‌ها و پتانسیل‌های این ارز را به نمایش بگذارد زیرا بلاکچین بیت کوین دارای مشکلاتی مانند کندی در هنگام شلوغی، کارمزدهای نسبتا بالا و مشکلات مقیاس پذیری است. به همین خاطر تصمیم گرفتند از شبکه‌ها و بلاکچین‌های دیگری برای موارد مربوط به این ارز استفاده کنند.

تتر (USDT) هم اکنون در بلاکچین‌های زیادی مانند آوالانچ، بایننس کوین، بیت کوین کش، الگوراند، اتریوم، سولانا، ترون، Omni، پالیگان و EOS استفاده می‌کند. در حال حاضر بیشتر کاربران این ارز از شبکه ترون برای انتقال‌های مد نظر خود استفاده می‌کنند. علت این موضوع کارمزدهای بسیار پایین و سرعت انتقال عالی و شگفت‌انگیز این ارز در شبکه ترون است.

آیا قیمت تتر (USDT) به زیر یک دلار خواهد رسید؟

مهم‌ترین مشکلی که از ابتدای به‌وجود آمدن استیبل کوین‌ها، ذهن کاربران با سرمایه‌های ریز و درشت را درگیر خود کرده است، ثبات قیمتی این ارزها است. همانطور که می‌دانید اکثر ارزهای دیجیتال موجود در بازار، هیچ پشتوانه فیزیکی ندارند و این موضوع این سوال را برای افراد ایجاد می‌کند که آیا ممکن است این حصار ثابت بودن قیمت شکسته شود؟

این نگرانی برای ارزی مانند تتر که گردش سرمایه بسیار قابل قبولی دارد و کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند، بسیار بیشتر است. یکی از سیاست‌هایی که از ابتدا عوامل تتر برای از بین بردن این نگرانی کاربران خود استفاده کردند، استفاده از پشتوانه فیزیکی برای این ارز بوده است. البته هر استیبل کوینی ممکن است از محدوده امن و ثابت قیمتی خود خارج شود.

پشتوانه تتر چیست؟

بنیاد تتر اعلام کرده است که به ازای هر یک واحد ارز تتر (USDT)، یک دلار آمریکا به صورت فیزیکی در بانک‌های مختلف ذخیره شده است و تمامی سیاست‌های عرضه در این ارز دیجیتال به صورت کاملا حساب شده و دقیق خواهد بود. این موضوع علاوه بر متمایز کردن تتر در برابر ارزهای دیگر، به یک جنبه تبلیغاتی بسیار مهم برای این ارز تبدیل شده است و تتر میان فعالان بازار به عنوان ارز دیجیتالی که پشتوانه فیزیکی دارد، شناخته می‌شود.

البته باید بدانید که دلار آمریکا تنها پشتوانه فیزیکی این ارز نیست و این ارز از پشتوانه‌های دیگری مانند یورو، یوان و طلا نیز بهره می‌برد. باید توجه داشته باشید که کارشناسان متعددی سعی در زیر سوال بردن این موضوع داشتند و تتر بارها در معرض این مورد قرار گرفته است که هیچ پشتوانه فیزیکی برای ارز خود ندارد اما این مشکلات گذرا بودند و تتر سالیان زیادی است تاج سلطنت استیبل کوین‌ها را در اختیار دارد.

به همین دلایل، امکان استخراج کردن تتر با استفاده از انواع الگوریتم‌های اجماع وجود ندارد و تمامی عرضه‌ها توسط نهاد مرکزی این ارز یعنی بنیاد تتر کنترل و مدیریت می‌شوند.

پشتوانه تتر چیست؟

آیا تتر می‌ تواند ما را ثروتمند کند؟

تتر با وجود نداشتن نوسان قیمتی، جزو ارزهای پرطرفدار بازار شناخته می‌شود؛ اما وقتی ارزی فاقد نوسان قیمتی است، چگونه این حجم سرمایه در گردش دارد؟

علت اصلی این موضوع استفاده بسیار زیاد از این ارز به عنوان مبدا معاملات و انتقال‌های بین‌المللی است. به همین دلیل شاید تتر (USDT) برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت و کسب سود دارند، گزینه مناسبی نباشد.

اما این داستان برای معامله‌گران ایرانی متفاوت است. قیمت تتر همیشه یک دلار است و نوسان قیمتی ندارد. در کشورمان قیمت دلار آمریکا دارای نوسانات مختلف بوده و از ابتدا این نوسان‌ها همیشه رو به بالا و صعودی بوده است. در نتیجه بسیاری از فعالان ایرانی در بازار رمزارزها از تتر به عنوان انتخابی مناسب برای سرمایه‌گذاری امن و به دور از نوسانات بازار یاد می‌کنند.

اگر ایرانی هستید شاید خرید تتر بتواند شما را ثروتمند کند! شاید هنوز هم دیر نیست!

بنیان گذاران و تیم توسعه دهنده تتر

تتر (Tether) توسط تیمی متشکل از افراد خبره و ماهر در حوزه کریپتو ساخته و ایجاد شده است. سه نفر اصلی در بدنه تیم توسعه‌دهنده این ارز عبارتند از:

  • ریو کالینز (Reeve Collins)؛
  • بروک پیرس (Brock Pierce)؛
  • کریگ سلارس (Craig Sellars).

ریو کالینز یکی از اصلی‌ترین بنیان‌گذاران تتر است. کالینز تا سال 2015 به عنوان مدیر عامل شرکت و بنیاد تتر فعالیت می‌کرد. در رزومه این فرد محصولات و پروژه‌های کریپتویی زیادی مانند Smart Media Technologies دیده می‌شود و می‌توان او را یکی از تاثیرگذاران این حوزه دانست.

بروک پیرس در حال حاضر رییس بنیاد بیت کوین (Bitcoin Foundation) است و جزو اولین افراد مشهوری به‌شمار می‌رود که تلاش زیادی برای افزایش شناخت عموم مردم نسبت به صنعت کریپتو داشته است.

کریگ سلارس نیز یکی از فعالان مشهور در حوزه توسعه پلتفرم‌های رمزارزی است که سابقه بیش از 6 سال فعالیت در بنیاد Omni و صرافی‌های مطرحی همچون Bitfinex را در کارنامه خود دارد.

آیا تتر می‌تواند ارزهای فیات را زیر سوال ببرد؟

ارز دیجیتال تتر به خاطر ثابت بودن قیمت خود و پشتوانه نسبتا معتبرتر در مقایسه با سایر استیبل کوین‌ها، خیلی زود توانست محبوبیت خود میاد کاربران را پیدا کند و حتی در مواردی خارج از دنیای رمزارزها مانند استفاده در سفرهای بین‌المللی کاربرد داشته باشد.

بعد از آنکه تتر (USDT) در ابعاد وسیع‌تری از دنیای مالی و اقتصاد بین‌الملل شناخته شد، خیلی زود این سوال برای افراد و تحلیل‌گران مالی به وجود آمد که آیا تتر می‌تواند تهدیدی برای ارزهای فیات و رایج کشورها باشد؟

در پاسخ به این سوال هم می‌توان گفت بله، هم خیر! در عالی بودن تتر به عنوان یک ارز دیجیتال و این که هیچ حد و مرز جغرافیایی یا مالی برای تراکنشات تتر وجود ندارد، شکی نیست اما موانعی بر سر این موضوع وجود دارد.

ارزهای فیات مورد قبول چهارچوب‌های قانونی کشورها هستند. یکی از مواردی که در سالیان اخیر جزو چالش‌های مهم سران مالی کشورها بوده، افزایش سرانه استفاده از استیبل کوین‌ها و تلاش برای قانون‌گذاری و محدود کردن این موارد بوده است. اگر عموم مردم با این دارایی‌ها آشنایی بیشتری پیدا کنند و تتر بتواند جای ارزهای فیات را در خرید و فروش‌های روزمره و ریز و درشت مردم بگیرد، تمامی سیاست‌های مالی کشورها با چالشی جدی مواجه خواهند شد.

علاوه بر این موارد، به دلیل ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال، هیچ راهی وجود نداره تا نهادهای نظارتی کشورها بتوانند به گزارشات تراکنش‌های شهروندان خود دسترسی داشته باشند. این موضوع می‌تواند عامل ایجاد مشکلات بسیار زیادی مانند دریافت مالیات از شهروندان باشد؛ زیرا اگر امکان رصد تراکنش‌های افراد وجود نداشته باشد، نمی‌تواند از آنان مالیات گرفت.

پس باید به سران دولتی کشور‌های بزرگ حق داد که چرا در تلاش برای محدود کردن استیبل کوین‌های مانند تتر برای کاربران خود هستند!

آیا تتر می‌تواند ارزهای فیات را زیر سوال ببرد؟

البته مواردی مانند در دسترس نبودن به صورت فیزیکی و نیاز دسترسی به اینترنت برای ثبت جابه‌جایی‌ها، موانعی بر سر راه تتر برای تبدیل شدن به جایگزین ارزهای فیات است. اما این مشکلات، حل نشدنی نیستند و شاید در آینده‌ای نزدیک شاهد از دست رفتن ارزهای فیات در کشورهای مختلف باشیم.

اما باید بدانید ارزهای دیجیتال و علی‌الخصوص استیبل کوین‌ها دیر یا زود به عمق سیستم‌های مالی متمرکز نفوذ خواهند کرد و قانون‌گذاران تا ابد نمی‌توانند جلوی پیشروی این ابزارهای مالی را بگیرند.

آیا تتر ایرانیان را تحریم کرده است؟

یکی از مواردی که مدتی است باعث نگرانی سرمایه‌گذاران ایرانی شده، تحریم شدن ایرانیان توسط بنیاد تتر است. برخی منابع اعلام کردند ممکن است دارایی‌های تتر ایرانیان توسط بنیاد تتر مسدود شود و این موضوع موجی از نگرانی‌ها را برای کاربران به وجود آورد. اما علت این موضوع چیست؟

مدتی قبل در تاریخ 18 دسامبر 2023 (27 آذر 1402)، با اعلام پلتفرم خبری News.Bitcoin، بنیاد تتر رسما همکاری با پلیس فدرال (FBI) و وزارت دادگستری آمریکا (DOJ) را تایید کرد. بنیاد تتر در بیانیه‌ای گفت هدف از شروع این همکاری ایجاد امنیت بیشتر برای کاربران و جلوگیری از فعالیت کلاهبرداران و پولشویی بوده است. اولین اقدام بعد از شروع این همکاری مسدودسازی 326 کیف پول به ارزش تقریبی 435 میلیون دلار بود و تمامی شایعات مبنی بر همکاری تتر با نهادهای نظارتی ایالات متحده آمریکا به صورت رسمی تایید شد.

بعد از این اتفاق بسیاری از صاحب‌نظران دنیای کریپتو از بنیاد این ارز انتقاد کردند که با شروع این همکاری ماهیت غیرمتمرکز بازار رمزارزها زیر سوال خواهد رفت. اما منشا نگرانی کاربران ایرانی جایی است که است وزارت دادگستری آمریکا (DOJ) یکی از نهادهایی است که تحریم‌های بی‌شماری را علیه ایرانیان تصویب کرده است.

اگر قرار باشد دارایی‌های تتر ایرانیان مسدود شود و کیف‌پول‌هایی که تتر نگهداری می‌کنند بسته شوند، حتما از قبل به این کاربران اطلاع رسانی خواهد شد. تا کنون اطلاعیه‌ای مبنی بر مسدود سازی دارایی‌های تتر ایرانیان منتشر نشده است.

آیا تتر ایرانیان را تحریم کرده است؟

تتر چگونه دارایی های افراد را مسدود می کند؟

اگر ارزهای دیجیتال ماهیتی غیر مترکز دارند، پس شرکت تتر چگونه دارایی کاربران مختلف را مسدود می‌کند؟ این موضوع با استفاده از فرایندی به نام برچسب گذاری انجام می‌شود. وقتی که یک کیف پول قوانین امنیتی این ارز را زیز پا بگذارد، به دارایی‌های فرد برچسب غیر قابل استفاده چسبانده می‌شود.

هنگامی که این اتفاق رخ دهد، تمام یا بخشی از تترهای فرد غیر قابل انتقال، فروش و تبدیل خواهند شد. این برچسب در همه پلتفرم‌های مبادله و انتقال معتبر است و دارایی‌ها دیگر در هیچ پلتفرمی قابل استفاده نیستند و عملا بی‌ارزش خواهند شد. پس وقتی که گفته می‌شود دارایی‌ها فریز و یا مسدود شده‌اند، این اتفاق رخ داده است.

مزایا و معایب تتر

هیچ ارز دیجیتالی در دنیا وجود ندارد که کاملا خوب یا کاملا بد باشد. تتر هم دارای مزایا و معایبی است که هر فرد قبل از استفاده از این ارز باید آن را به دقت بررسی کند. برخی از مهم‌ترین مزایا و معایب تتر (USDT) در این جدول بررسی شده است.

نوع توضیحات
مزایا

استفاده آسان و دسترسی در اکثر صرافی‌ها
ارتباط مستقیم با دلار آمریکا و پایداری ارزی
مناسب برای حفظ ارزش در معاملات
سرعت بسیار بالا در انجام تراکنش‌ها
پشتیبانی از چندین شبکه
امنیت بسیار بالا
کارمزد کم
معایب عدم شفافیت کامل در مورد پشتوانه ارز
سایه سنگین چهارچوب‌های قانونی
متمرکز بودن به مقدار زیاد

چگونه تتر بخریم؟

خرید تتر به دلیل تحریم‌های بین‌المللی و عدم امکان ایجاد حساب بین‌المللی برای ایرانیان، فرایندی پیچیده و سخت برای ایرانیان داخل کشور است. برای خرید و فروش USDT و دسترسی به نمودار لحظه‌ای تتر، باید از یک پلتفرم داخلی برای خرید تتر با استفاده از ریال استفاده کرد.

صرافی ارز دیجیتال بالینکس مسیر سخت و پیچیده خرید و فروش تتر را برای ایرانیان هموار کرده تا با استفاده از ریال رایج و بدون داشتن هیچ حساب بین‌المللی، به خرید و فروش تتر بپردازند. برای معامله تتر با بهترین قیمت کافی است تا در صرافی بالینکس ثبت نام کنید و به خرید و فروش بپردازید. فرایند ثبت نام با چند کلیک و کمتر از 5 دقیقه زمان می‌برد.

نمودار قیمت لحظه ای تتر

ابزارهای تحلیل تکنیکال جزو مواردی بوده که همیشه برای معامله‌گران بازار رمزارزها جذاب و مفید بوده است تا از نوسانات بازار بیشترین استفاده را ببرند. اما تتر ارزی است که نوسان قیمت ندارد و نمودار قیمت لحظه‌ای تتر عملا برای کاربران کاربردی ندارد، پس نمودار قیمت لحظه‌ای تتر چیست؟

این داستان برای معامله‌گران ایرانی کمی متفاوت است. به دلیل نوسانات دلار آمریکا در داخل کشور، قیمت تتر نیز دارای نوسان است و خریداران تتر باید به صورت منظم قیمت تتر و نمودار قیمت لحظه‌ای آن را مورد بررسی قرار دهند و نوسانات آن آگاه باشند. نمودار قیمت لحظه‌ای تتر در واقع تغییرات قیمت تتر نسبت به ریال ایران را به کاربران نشان می‌دهد.

بهترین کیف پول های تتر

به دلیل محبوبیت بالای ارز تتر، طیف وسیعی از کیف پول‌های با سابقه و جدید از آن پشتیبانی می‌کنند. علاوه بر این موارد در برخی از کیف پول‌ها مانند تراست ولت، امکان خرید و فروش تتر در محیط خود کیف پول برای کاربران فراهم شده است. برخی از بهترین کیف پول‌های نگهداری تتر عبارتند از:

  • تراست ولت (TrustWallet)؛
  • متاماسک (MetaMask‌)؛
  • تتر ولت (Tether Wallet)؛
  • لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)؛
  • کوینومی (Coinomi)؛
  • کریپتو ولت (Crypto Wallet).

پایان مقاله تتر چیست

در این مقاله سعی شد تا همه موارد مهم مربوط به محبوب‌ترین استیبل کوین بازار برای شما مورد بررسی قرار بگیرد تا به خوبی درکی از موضوع تتر چیست داشته باشید. تتر در طول فعالیت خود همواره ثابت کرده که بهترین استیبل کوین بازار است و هیچ ارزی توانایی تهدید جایگاه تتر را ندارد.

باید به این موضوع توجه داشته باشید که فعالیت و ترید در بازارهای مالی همواره دارای ریسک بوده است.

تتر چیست؟

ارز دیجیتال تتر (USDT) یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال در بازار است که در دسته استیبل کوین‌ها قرار دارد. این نوع ارزها فاقد نوسان قیمتی هستند.

آیا امکان مسدود شدن تتر ایرانیان وجود دارد؟

بله وجود دارد، اما هنوز اطلاعیه‌ای مبنی بر این مورد اعلام نشده است.

مهدی اصفهانی

مهدی اصفهانی سردبیر مجله صرافی ارز دیجیتال بالینکس؛ با سابقه 5 سال تدریس و فعالیت در بازارهای مالی.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا